Ahlaisten Ämmä 2017

Ahlaisten kyläyhdistys valitsee vuosittain Ahlaisten Äijän tai Ämmän. Tämä perinne on jatkunut jo 33 vuoden ajan eli nyt julkistettiin kolmaskymmeneskolmas tämän tittelin ansainnut henkilö. Ahlaisten Ämmä vuosimallia 2017 hän on Tellervo Leppiniemi.

Vuoden 2017 Ahlaisten Ämmä on ahlaislainen, joka on pitänyt jalkansa tukevasti Ahlaisten maaperällä, vaikka karhu olisi paattiin tullut, kuten paikallinen sananparsi mainitsee. Hän on syntyperäinen ahlaislainen, syntynyt Ahlaisten Lampissa. Täällä hän aloitti koulunkäyntinsä, joka jatkui Porissa arvostetussa tyttöjen Tipulassa. Meille ahlaislaisille hän tuli hyvin tutuksi työskenneltyään yli 20 vuotta kylämme kaupoissa, viimeksi Lehtosen kaupassa. Niiden vuosien jälkeen kaupankäynti on jatkunut oman toiminimiyrityksen muodossa, jossa hän on toiminut myyntiedustajana koko Länsi-Suomen alueella.

Vaikka työ on päivittäin vienyt ympäri maakuntaa, on hän silti koko ajan asunut ja vaikuttanut monin tavoin Ahlaisissa. Hän on ollut ja on edelleen mukana monien eri yhdistysten toiminnassa ja niiden luottamustehtävissä. Marttojen toiminnassa hän on ollut mukana yli 30 vuotta toimien Lampin Marttojen puheenjohtajana, varapuheenjohtajana ja sihteerinä. Hän on toiminut Satamartat ry:n hallituksessa ollen sen perustajajäsen, Satakunnan Marttaliiton hallituksessa, piirin puheenjohtajana sekä myöskin koko Marttaliiton hallituksessa ja sen työvaliokunnan jäsenenä.

Paikallisia yhdistyksiä, joiden toiminnassa hän on ja on ollut mukana, on lukuisia: Lampin Kyläyhdistyksen hallituksessa lähes 20 vuotta aina vuoteen 2005, Ahlaisten Urheilijoiden johtokunnan jäsenenä, Adam Söderbergin sukuseuran toiminnassa vuodesta 2008. Olemme nähneet hänet 25 vuoden ajan Ahlaisten kesäteatterissa mitä moninaisimmissa upeissa ja hauskoissa rooleissa. Myöskin alueella filmatuissa monissa elokuvissa hän on ollut avustajana sekä laulanut Laulunlyömissä. Seurakuntatoiminta on hänen sydäntään lähellä: hän on ollut Ahlaisten seurakuntaneuvoston jäsen 2010-2014 ja siitä eteenpäin Meri-Porin seurakuntaneuvoston jäsen. Hän on aina tykännyt käydä talkoissa, kuka sitten on apua kaivannutkin. Ensimmäiset Jazzvohvelit hän paistoi jo 1987 ja hän paistoi niitä myös tänä kesänä. Poikeljärven paviljongin talkoot ym. ym.,  näitä on vaikka kuinka paljon. Ansioluetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, eli hän on monipuolisesti ansioitunut ahlaislainen.

sekä Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen.

Teksti: Ahlaisten Ämmän jukistustilaissuudessa Ahlaisten markkinoilla yhdistyksen varapuheenjohtaja Ilkka Niemen pitämä puhe (Ilkka Niemi, Ari Etelätalo).