34. Ahlaisten Äijä sai kunniakirjansa Ahlaisten Markkinoilla

Vuoden 2018 ja järjestyksessä 34. Ahlaisten Äijä/Ämmä on Pekka Gröndahl.

Seilipaatikulkue kuljetti järjestyksessä 34:n Ahlaisten Äijän / Ämmän Ahlaisten Markkinoille 4.8.2018.

Pekka on paljasjalkainen ahlaislainen. Hän aloitti työuransa Porin Satamassa Hacklinin palkkalistoilla ja jäi sieltä eläkkeelle 36:n vuoden jälkeen. Työnkuvana olivat erilaiset ahtaustyöt sekä satamakoneiden kuljettaminen. Hacklinilla Pekka käynnisti Hacklinin kalakerhon ja toimi sen vetäjänä kymmenen vuoden ajan; aktiivitoimijana hän on ollut kerhossa yli kolmekymmentä vuotta. Tästä harrastuksesta Pekalle on jäänyt intohimo kalastukseen.

1970-luvun alussa Pekka liittyi Ahlaisten VPK:n toimintaan, jossa hän on aktiivisesti mukana edelleenkin. Alussa Pekka toimi miehistötehtävissä siirtyen vuosituhannen vaihtuessa VPK:n päälliköksi ja hallituksen puheenjohtajaksi. Pekan ja muiden aktivistien ansiosta meidän on syytä olla ylpeitä Ahlaisten omasta VPK:sta, joka kiiruhtaa avuksemme tarpeen tullen.

Ahlaisten metsästysseura on myös ollut Pekan sydäntä lähellä. Toiminnassa hän on ollut mukana vuodesta 1982 ja Metsästysseuran majan isäntänä runsaat kymmenen vuotta.

Pekka tunnetaan aktiivisena talkoomiehenä Ahlaisten yhdistysten toiminnassa – vapaaehtoinen osaava henkilö mukana monessa.Äijä-kulkueen vetäjänä ja Porin kaupungin tervehdyksen tuojana toimi paloesimies Ari Jalonen. Puheensa alussa hän nosti esiin myös omat juurensa maaseutumaisesta Porin kaupunginosasta. Hän korosti talkootyön merkitystä kyläyhteisön yhteishengen luojana. Ilman yhteisöllisyyttä, toisista välittämistä ja talkoohenkeä kyläyhteisöt eivät olisi elinkelpoisia tai ainakin niiden olosuhteet olisivat merkittävästi vaikeampia. Pekka Gröndahlia hän piti esimerkillisenä talkoohengen luojana ja ylläpitäjänä.

Aiemmista Ahlaisten Äijistä ja Ämmistä keskuudessamme on vielä 12. Heistä paikalla (kuvassa yllä, vasemmalta lukien) olivat Altti Tuomela, Tellervo Nieminen, Helvi  Furuholm,Tellervo Leppiniemi, Taisto Paattiniemi, Matti Huhtala, Kauko Säämäki, Mauri Syrjälä ja Helge Virta; mukana kuvassa on myös Pekka Gröndahl. Paikalle eivät päässeet Toini Pöysti,  Aune Grönfors ja Terttu Saukko.

Musiikista vastasi kulkueessa ja Ahlaisten Markkinoiden Äijä-julkistuksessa Solisti-Seitsikko.Julkistustilaisuudessa soitettiin ”Muistojen Ahlainen” ja lopuksi yhteislaulun taustalle ”Satakuntalaisten laulu”.

(Edellä oleva teksti perustuu Ahlaisten kyläyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Reino Leppiniemen esittelypuheeseen Ahlaisten markkinoilla)