Ahlaisten Äijä 2019

Ahlaisten Kyläyhdistys valitsee vuosittain Ahlaisten Äijän tai Ämmän. Tämä perinne on jatkunut jo 35 vuoden ajan eli nyt julkistetaan 35. tämän tittelin ansainnut henkilö.

Vuoden 2019 Ahlaisten Äijä on Ahlaislainen, joka on pitänyt jalkansa tukevasti Ahlaisten maaperällä, vaikka karhu olisi paattiin tullut, kuten paikallinen sananparsi mainitsee.

Hän on tehnyt pitkän päivätyön alueemme turvallisuuden eteen toimimalla poliisina. Työuransa aikana hän oli mm. alansa ammattiyhdistyksen puheenjohtaja, toimi yhteistoimintaelimessä ja johtoryhmässä sekä myös Poliisiurheilijoiden rahastonhoitajana.

Hän on henkilö, joka on toiminut vuosikymmeniä paikkakunnan nuorten ja koko kyläyhteisön hyväksi. Hän on ollut useiden yhdistysten tukihenkilö ja kantava voima. Hänen tavoitteenaan on aina ollut monin tavoin edistää ja yhdistää kyläyhteisömme toimintaa.

Kylämme nuoriso on ollut erityisesti hänen sydäntään lähellä. Partiotoiminnassa hän on ollut mukana vuodesta -97, toimien mm. 10 vuotta lippukunnanjohtajana. Hänet onkin palkittu toiminnastaan arvostetulla Suomen Partiolaisten hopeisella ansiomitalilla, joka myönnetään erittäin ansiokkaasta toiminnasta lippukunnan hyväksi.

Paikkakuntamme koulun vanhempainyhdistyksen puheenjohtajana hän on toiminut kuusi vuotta. Ahlaisten Nuorisoseuran toimintaan hän on osallistunut lähes 20 vuotta monin eri tavoin. Erityisesti näyttelijänä, mutta myös vaikuttaen paljon lavasteiden ym. toimivuudesta. Hän toimi myös kyläsaunan rakennusprojektin vetäjänä ja on pitkään ollut talviuimareilla siellä avantovastaavana.

Ahlaisten Urheilijoiden toimintaan hän on osallistunut lukemattomissa talkoissa mm. Poikelin tanssivalvojana ja Kalevan Kisojen talkoissa.

Paikkakuntamme Lions-klubin toiminnassa hän on ollut myös erityisen aktiivinen. Hän on huolehtinut kirkkoveneemme säilytyksestä ja markkinoinnista. Hänen ideastaan on myös lähtöisin klubin jokavuotinen pyöräilykypärien lahjoitus koulumme ekaluokkalaisille. Hänet onkin palkittu ansiokkaasta Lions-toiminnastaan nimittämällä hänet Lions-ritariksi.

Kyläyhdistystämme hän on luotsannut 9 vuotta vetäen sinä aikana useita hankkeita mm. vesiuomien kaivuuhanketta.  Satakylät ry nimitti hänet vuonna 2013 vuoden kylätoimijaksi. Ainoastaan tämän vuoden ajan hän on ollut toiminnasta sivussa sairautensa vuoksi.

Hän on aina tykännyt käydä talkoissa, kuka sitten on apua kaivannutkin.

Ansioluetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään eli hän on varmasti ansioitunut Ahlaislainen.

Ahlaisten Äijä vuosimallia 2019 on Reino Leppiniemi.

(Teksti edellä Ari Etelätalo, Äijän esittely markkinapaikalla)

Perinnettä noudattaen Ahlaisten Äijän saapui Ahlaisten markkinoiden markkinapaikalle koulun piha-alueelle seilipaatissa torvimusiikin tahdissa juhlakulkueen mukana läpi Ahlaisten kylänraitin, tällä kertaa poikkeuksellisesti poliisisaattueessa.

Kulkueen kärjessä kulki Porin kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen tuonut kaupunginhallituksen puheenjohtaja Diana Bergroth Lampinen. Kulkueesaeen osallistui parisenkymmentä jäsentä – kyläyhdistyksen väkeä, aiempia Äijiä ja Ämmiä ja muita kyläläisiä.

Julkistustilaisuudessa Ahlaisten Äijän esitteli kyläyhdistyksen puolesta Ari Etelätalo. Äijälle arvonimen merkiksi kyläyhdistyksen varapuheenjohtaja Aki Gröndahl luovutti kunniakirjan (kuvassa alla vasemmalla).

Kiitospuheessaan Reino Leppiniemi korosti kyläläisten ja yhdistysten yhteistyön tärkeyttä, jotta tekemisen perinne saadaan jatkumaan ja nuorta polvea vedetyksi toimintaan mukaan. Diana Bergroth-Lampinen (kuvassa yllä oikealla)toi kaupungin terveisenä kylän kehittämistä koskevan suunnitelman, jossa kaupunki on sitoutunut panostamaan Ahlaisten kehittämiseen rakentamalla koulun yhteyteen monitoimitalon. Tämä on samalla osa Porin kaupungin kouluverkon kehittämistä. Lisäksi Diana Bergroth-Lampinen muistutti meneillään olevasta ”Rakastu Poriin”-kampanjasta, jossa kaupunkilaiset ja yhdistykset on haastettu julkistamaan avattuun karttapalveluun mielenkiintoisia paikkoja ja reittejä (http://www.rakastuporiin.fi/).

Onnittelijoiden joukossa oli Kyläyhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja, Ahlaisten Äijä vuodelta 2004, ja Äijä/Ämmä-instituution isä Helge Virta. Seilipaatin onnistuneesta perilleluotsauksesta vastasi ammattitaitoinen tähystäjä (yllä oikeanpuoleisessa kuvassa).