Tietoisku Ahlaisten kevääseen

Valtioneuvoston poikkeuslain perusteella määrätyt rajoitukset ovat muuttaneet arkielämää  koko Suomessa, myös Ahlaisissa. Seuraavassa koosteessa on yhteystietoja, jotka helpottavat palveluiden saavutettavuutta nykyisessä poikkeustilanteessa.

Edellisessä tiedotteessa (tätä edeltävä artikkeli Ajankohtaista-osiossa) kerrottiin kokoontumisrajoitteiden näkymisestä Ahlaisten arjessa ja tulevien tapahtumien peruuntumisista. Tähän tiedotteeseen on koottu tarpeellisia yhteystietoja ja tiedonvälityksen linkkejä, joista toivotaan olevan apua ahlaislaisille. Osa asioista lienee tuttuja kylän vakinaisille asukkaille, mutta ”mökkipakolaisina” tai muuten tilapäisesti täällä oleville perustietojenkin jakaminen saattaa olla paikallaan. Tässä niitä tulee.

Seuraa Ahlaisten kyläyhdistyksen ja yhteisöjen tiedotusta

Tiedotamme Ahlaisten tapahtumista kyläyhdistyksen www-sivun Tapahtumakalenterissa ja Ajankohtaista-palstalla sekä yhdistyksen Facebookissa. Seuraa tiedotusta yhdistyksen www-sivuilla https://ahlaistenkylayhdistys.fi. sekä Facebookissa. Seuraa myös muiden yhdistysten ilmoittelua – linkkejä Ahlaisten aueella toimivien yhdistysten yhteystietoihin ja toimintaan on tämän sivuston Harrastustoiminta-osiossa. Avoin Facebook-ryhmä Ahlainen – paras paikka asua käsittelee kaupunginosan ajankohtaisia asioita ja sieltä saattaa myös löytyä apu mieltä askarruttavaan käytännön ongelmaan.

Yleistä Korona-tietoa ja apua

Satakunnan Kansa (https://www.satakunnankansa.fi/) on antanut hienosti palstatilaa paitsi alueen terveystilanteesta tiedottamiselle uutisten muodossa myös jakanut  lukijoilleen tarpeellisia yhteystietoja. Seuraavat numerot on poimittu tämän päivän (26.3.) lehdestä; niitä on täydennetty Porin kaupungin Korona-neuvonnasta haetuilla ja muutamilla muilla mieleen juolahtaneilla yhteystiedoilla:

• Ikäihmisten palveluneuvonta (8-18): 02 623 4466.
  • Porin perusturvan koronaneuvontapuhelin (8-16): 02 623 4333.
  • Muissa terveysasioissa kuin koronaneuvontatilanteissa yhteys keskitettyyn ajanvaraukseen: 02 621 5000.
  • Satasairaalan päivystysnumero (ma-su klo 16 jälkeen): 02 627 6868
  • Lapsiperheiden palveluneuvonta (arkis in 8-16) 02 623 4360
  • Porin kaupungin korona-sivut: (ma-su klo 16 jälkeen) https://www.pori.fi/korona; täällä on lisätietoa apua hakeville.
  • Valtakunnallinen palvelunumero (arkisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15): 0295 535 535.
  • Prizztech Oy:n neuvontanumero yrityksille (arkisin klo 8-16): 02 620 5300.

Myös seurakunnan moninaiset palvelut ovat käytettävissä: Meri-Porin seurakunta

Ahlaisten lähipalvelut

Läheisapu yhdessä peruspalveluiden kanssa vaikuttaisi toimivan Ahlaisissa hyvin – tämä on toki ulkopuolinen havainto. Jos nykyinen apu ei  riitä, julkinen sektori (Porin kaupunki) on lupautunut huolehtimaan tarvittavan avun antamisesta. Ahlaisten alueella toimii lukuisia yhdistyksiä, joiden toiminta-ajatuksena on parantaa alueen asukkaiden toimintaedellytyksiä sekä tarvittaessa myös auttaa ja tukea apua tarvitsevia. Ahlaisten kyläyhdistys toki on yksi näistä; muiden tietoja on koottu tämän sivuston  Harrastustoiminta-osioon; myös näiden yhdistysten aktiivien kautta saattaa apu löytyä ongelmatilanteisiin.

Ahlaisten osalta on hyvä muistaa, että  lähipalvelut ovat pääosin toiminnassa. Palveluita koskevat yhteystiedot on koottu tämän sivuston Palvelut-osioon.  Pari jokapäiväisen elämän kannalta keskeistä palvelua on hyvä nostaa erikseen esille:

• Ahlaisten K-market (ajankohtaista asiaa myös kaupan Facebookissa) tarjoaa mahdollisuuden ruokatilausten tekemiseen noutopalveluna ja kotiinkuljetuksena (02 5486035; niina.etelatalo@k-market.com). Puhelintilauksien osalta paras aika on klo 12-15. Kotikuljetuksen (toimitukset tiistai ja perjantai) voi tilata kauppiaan sähköpostin kautta (niina.etelatalo@k-market.com). Tilaukseen pitää liittää oma puhelinnumero. Kotitoimitusten osalta maksu pitää sopia kauppiaan kanssa (puhelin 0400 932 155); maksupääte ei kulje mukana, joten käteinen, pankkisiirto, tilikauppa tai maksu kaupan tilille verkossa ovat mahdollisia maksujärjestelyjä.
  • Porin Keskusapteekin Ahlaisten Sivuapteekki on avoinna tiistaisin 9-15. Puhelin (sivuapteekin aukioloaikana) 040 703 2979, muulloin pääapteekki 02 631 0700. Apteekin sähköposti on keskusapteekki.pori@apteekit.net. Apteekilla on tarjolla kotiinkuljetuspalvelu, josta pitää sopia apteekkarin kanssa.

Lähipalveluiden käyttö toki on perusteltua jatkuvasti – palvelutarjonta elää kysynnästä. Erityisesti nykyisessä tilanteessa on tarpeellista tukea lähipalveluita, ja käyttämällä niitä voi helposti vähentää omaa liikkumisen tarvetta.

Lopuksi

Kaikin puolin kurja tilannehan tämä on. Viime päivinä on tullut seuratuksi uutisointia tavallista runsaammin. On ollut hienoa havaita runsasmittainen tiedon jakaminen sekä taudista että yleistilanteesta eri näkökulmista. Yhdestä näistä TV-lähetyksistä jäi mieleeni haastateltavan sanomana:

”Onneksi kuitenkaan kenenkään ei tarvitse juuri nyt olla taisteluhaudoissa”

Tuo oli hyvä muistutus edelliseen maassamme vallinneeseen poikkeustilaan, josta selvittiin, samoin kuin sen jälkihoidosta. Tässä tilanteessa voi todeta Facebook-ryhmän nimeä lainaten, että ”Ahlainen – paras paikka asua”. Maaseudulla on tilaa – tartunta- ja tartuttamisvaara on merkittävästi pienempi kuin taajama-asumisessa, liikuntarajoitteidenkin voimassa ollen pientä puuhaa omassa pihapiirissä riittää ja vaara joukon jatkoksi vahingossa joutumiselle on vähäinen. Yhteisöllisyys on auttanut ja auttaa, kaupunginosan monipuolinen palvelutarjonta tukee selviämistä arkipäivän ongelmissa.

(Hannu Jaakkola)