Ahlaisten joulumarkkinat joudutaan peruuttamaan – AVIn ohjeet pahentuneesta virustilanteesta

Joulumarkkinat joudutaan peruuttamaan kiristyneiden kokoontumisrajoitusten takia. COVID-19-tautitilanne on pahentunut myös Satakunnassa, minkä takia Lounais-Suomen aluehallintovirasto (AVI) on antanut 2.12.2020  uuden ohjeistuksen kokoontumisrajoituksista: 3.12.-23.12.2020 Satakunnan maakunnassa saa järjestää korkeintaan 20 henkilön yleisötilaisuuksia ja tapahtumia. Tämä koskee sisällä ja ulkona järjestettäviä tapahtumia.

Ahlaisten kyläyhdistyksen hallitus selvitti tähän määräykseen liittyen AVIn tulkinnan ja sai vahvistuksen, että myös joulutoria järjestettynä tapahtumana koskee tuo henkilörajoitus. Kyläyhdistyksen hallitus yhdessä muiden järjestävien tahojen kanssa teki 4.12.2020 päätöksen joulutorin peruuttamisesta. Emme halua tapahtumalla vaarantaa paikalla olevien myyjien ja torivieraiden terveyttä. Tori ei luonnollisestikaan ole käytettävissä rajoitusaikana mihinkään muuhunkaan yleisötapahtuman luonteiseen toimintaan.

Liitän tähän yhteyteen kopion AVIn antamasta kirjallisesta vastauksesta, koska se voi olla hyödyksi myös muille tilaisuuksien järjestämistä suunnitteleville.

Aluehallintoylilääkäri Anne Hiiri Etelä-Suomen Aluehallintovirastosta vastasi Ahlaisten kyläyhdistyksen kysymykseen kokoontumisrajoituksia koskevien sääntöjen tulkinnasta seuraavasti:

— lainaus alkaa —

Alla tarkempi kuvaus, mitä yleisötilaisuus tai yleinen kokous tarkoittaa:

Aluehallintovirastojen määräykset kokoontumisrajoituksista koskevat yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia.

Yleinen kokous tarkoittaa mielenosoitusta tai muuta kokoontumisvapauden käyttämiseksi järjestettyä tilaisuutta, johon muutkin kuin nimenomaisesti kutsutut voivat osallistua tai jota he voivat seurata.

Yleisötilaisuudella tarkoitetaan yleisölle avoimia huvitilaisuuksia, kilpailuja, näytöksiä ja muita niihin rinnastettavia tilaisuuksia, joihin osallistutaan osallistujan omasta aloitteesta.

Yleisötilaisuuden käsitteen piiriin ei kuulu jatkuvaluonteinen, normaali palvelutoiminta ja muu tiloissa yleisesti harjoitettava toiminta. Jatkuvaluonteinen normaalitoiminta ei ole yleisötapahtuma. Aluehallintovirastojen antamat määräykset kokoontumisrajoituksista eivät koske tällaista toimintaa. Myöskään yksityistilaisuudet, kuten yksityisten henkilöiden järjestämät hääjuhlat ja illanvietot, eivät ole yleisötilaisuuksia.

Esimerkkejä yleisötilaisuuksista (määräykset koskevat näitä):

• Konsertit
  • Teatteri- ja kesäteatterinäytökset (myös esimerkiksi huvipuiston tiloissa järjestetyt näytökset)
  • Elokuvateatterinäytökset
  • Festivaalit
  • Markkinat
  • Yksittäiset huutokauppatilaisuudet
  • Yleisurheilutapahtumat ja muut urheiluottelut ja -turnaukset (esim. pesäpallo, jalkapallo ja jääkiekko), jos paikalla on yleisöä
  • Uudenvuoden ilotulitustapahtuma (ei yksityishenkilöiden järjestämä)
  • Lähtökohtaisesti kaikille avoimet, maksullisetkin koulutustilaisuudet ja seminaarit (myös kaupallisten palveluntarjoajien järjestämät)
  • Yhtiökokoukset ja rekisteröityjen yhdistysten kokoukset (lisätietoa kysymyksessä ”Koskevatko kokoontumisrajoitukset myös yhtiökokouksia ja yhdistysten kokouksia?”)
  • Pop-up-kahvilat ja -myymälät (ainakin silloin, kun ne eivät ole kauppakeskusten tiloissa)

Edellä mainittuja ja vastaavia tilaisuuksia siis koskevat aluehallintovirastojen määräämät kokoontumisrajoitukset.

Esimerkkejä jatkuvasta normaalitoiminnasta, joka ei ole yleisötilaisuus (määräykset eivät koske näitä):

• Huvipuistot ja sisähuvipuistot
  • Eläinpuistot
  • Liikunta- ja aktiviteettipuistot
  • Tivolit
  • Toritoiminta
  • Leikkipuistot ja leikkipaikat
  • Maauimalat ja uimarannat
  • Kesäleirit

Näiden toimijoiden ja tilojen normaalia, jatkuvaluonteista toimintaa eivät siis koske aluehallintovirastojen määräämät kokoontumisrajoitukset.

Aluehallintovirasto korostaa, että jokaisen toimijan on tärkeää huomioida toiminnassaan yleiset ohjeet hygienia- ja muista järjestelyistä, joilla viruksen leviämistä estetään, vaikka toiminta tai tapahtuma ei kuuluisikaan aluehallintovirastojen määräämien kokoontumisrajoitusten piiriin

— Lainaus päättyy

Tulkinnanvarainen osuus suosituksessa liittyy siihen, onko tilaisuudessa kyse jatkuvaluonteisen toiminnan ylläpitämisestä vai erikseen järjestetystä tapahtumasta. Jälkimmäiset kuuluvat rajoitusten piiriin, edellsiet eivät. Näin ollen toiminta Porin torilla voi jatkua. Syreenitorilla jatkuvaksi luonnehdittavaa toimintaa on vain kesäaikaan joulutorin (joulumarkkinoiden) ollessa erikseen järjestetty tapahtuma. Kyläyhdistyksen hallitus ei päätöstä tehdessään halunnut venyttää sääntöjen tulkintaa, vaan päätyi tiukan tulkinnan kannalle ollakseen vastuullinen tapahtumaan osallistuvien terveyden suhteen.

(Hannu Jaakkola)