Kyläyhdistyksen hankkeet etenevät – ”blogikirjoittelua”

Aiemmassa tiedotuksessa on jo tuotu tiettäväksi, että kyläyhdistys on saanut hankerahaa kahteen hankkeeseen: Leader-rahoitusta kausivaloihin ja kylien eri kulmilla olevien opastekarttojen uusimiseen sekä Porin kaupungin Hyvinvointirahoitusta Syreenitorin ilmeen ja palveluiden kohentamiseen. Tässä ”artikkelissa” viestitään hankkeiden etenemisestä kohti maalia. Uutta tekstiä syntyy, kun jotain tapahtuu.

7.6.2021 Opastekartat saapuneet kylän kamaralle

Opastekarttojen sisältöä on jumpattu kevään mittaan. Palveluita karttapohjaan mahtuu rajallinen määrä, joten kaikki kyläyhdistyksen ”Palveluita”-osiossa olevat yritykset eivät karttaan mahtuneet. Rajaus tehtiin siltä pohjalta, että palvelullla on pysyvä toimipiste ja edes jossain määrin julkisesti tiedossa olevat aukioloajat. Nämä ryhmiteltiin kyläkunnittain ja samaan palvelukokonaisuuteen – esimerkiksi Kaupanmäki – yhdistettiin useita toimijoita. Erikseen Kartassa näkyvät kierrätyspisteet, leikkikentät sekä retkeilyreitti kotineen ja laavuineen.

Palvelut ryhmitettiin kyläkunnittain. Graafisen suunnittelun toteutti Hanna Leino Porin Mainostuotannosta. Kyseinen toimittaja valittiin kilpailutuksen perusteella ottaen huomioon, että yritys on tuottanut opastekylttien aiemmatkin versiot ja sillä oli hallussaan vanha karttapohja. Tätä on suunnittelutyön yhteydessä jonkin verran säädetty ja modernisoitu mm. värimaailman osalta. Lopputulos on hieno.

Viikonloppuna (6.6.2021) kartat saapuivat Ahlaisten kamaralle ja sijoitettiin odottamaan seuraavia toimenpiteitä Putajalle. Oheisessa kuvassa Ahlaisten kyläyhdistyksen hallituksen pj Aki Gröndahl ja Porin Mainostuotannon toimitusjohtaja Harri Hatulainen esiintyvät yhdessä uuden kartan kanssa. Seuraava vaihe on rakentaa karttapohjaan kiinnitysrakenne ja pystyttää ne sijoituspaikoilleen. Tähän talkooseen on vähitellen ryhdytty keräämään sekä henkisiä että fyysisiä voimavaroja. Jälkimmäiseen liittyy erityisesti satakiloluokkaa painavien tolppajalustojen siirto karttojen sijaintipaikalle puheenjohtajan pihamiljöötä koristamasta. Jalustat on nykyaikaa kunnioittaen hankittu kierrätysperiaatteella jo loppusyksystä 2020. Voi olla, että niiden sijaintipaikasta on jo tullut kotona sanomista; no – nyt ne saadaan siirretyksi sinne, minne ne kuuluvatkin. Kunhan toimeen ryhdytään. Edessä saattaa olla jonkin verran timpurityötä, maalausta (tolpat) ja muuta fiksausta.

1.6.2021 Hankkeiden kesäosuuden käynnistyminen

Leader-hankkeen tuotoksista kylällä päästiin  nauttimaan jo talvisydämellä uusien kausivalojen myötä.

Aikansa valaistuaan ne on nyt varastoitu odottamaan uutta talvikautta. Hankkeen toinen osa, opastekarttojen uusiminen on edennyt toteutusvaiheeseen. Kevään mittaan on koostettu karttaan tulevat palvelut ja muu karttasisältö yhdessä mainostoimiston kanssa julkaistavaan kuntoon. Opastetaulut sijoitetaan pääosin entisiin paikkoihin: Kaupanmäki, Putajan ranta (Kylänranta), SEO Poikeljärvi, Meritien levähdysalue ja uutena suunnitellaan Kirkon aluetta. Opastekartat ilmestynevät maisemaan alkukesän aikana, jos tuotanto-ongelmilta vältytään. Ja, miksei vältyttäisi.

Hyvinvointirahaa haettiin Syreenitorin toiminnallisuuden parantamiseen. Ajatuksena oli parantaa toimivuutta huonon sään sattuessa sijoittamalla torille kevytrakenteinen katos. Lisäksi tarpeena oli saada alueelle kalusteiden yms. säilyttämiseen soveltuva varastorakennelma. Molempien osalta hankintaratkaisut on tehty: varasto saataneen lahjoituksena Porin kaupungilta ja sen virkaa tulee toimittamaan Porin toriltakin tuttu punainen myyntikoju, tosin kaksiovisena varastoversiona. Koppi toimii toki myös myyntitilana, joka on torikauppiaiiden varattavissa, kunhan varastoituja tarvikkeita sijoitellaan järkevästi tuohon viiden neliön koppiin. Katos on n. 5*3m ja sijoitetaan partiolaisten kahvikioskin vieraan suojaamaan kahvittelijoita sadesäällä ja paahtavan auringon vallitessa (sitä toki toivomme saatavan) myös liialta paahteelta. Katos toimii myös ohjelmallisissa tapahtumissa tarpeellisena sääsuojana.

Hanke edennee vauhdilla: lupamenettelyihin on saatu selvyys ja nyt odottelemme maanomistajalta lupaa rakenteiden sijoittamiselle kaupungin omistamalle alueelle. Perästä näkyy – käykää torilla niin näette, mitä sinne on ilmestynyt. Ei ihan vielä, mutta kohta.