Ahaisten Äijä 2021 on Erkki Lundgren

Erkki Lundgren on monipuolisesti Ahlaisten järjestöelämässå kunnostautunut aktiivi, jonka käden jälki näkyy niin Ahlaisten kulttuuriperinnön säilyttämisen puolesta tehdyssä työssä kuin yhdistysten tukitehtävissä ja moninaisissa talkootyön tuloksissa.

Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtaja Aki Gröndahl esitteli Äijän 7.8.2021 pidetyssä julkistustilaisuudessa seuraavalla tavalla.

”Ahlaisten Kyläyhdistys valitsee vuosittain Ahlaisten Äijän tai Ämmän. Tämä perinne on jatkunut jo 37  vuoden ajan eli nyt julkistetaan 37. tämän tittelin ansainnut henkilö. Vuoden 2021 Ahlaisten Äijä on ahlaislainen, joka on pitänyt jalkansa tukevasti Ahlaisten maaperällä, vaikka karhu olisi paattiin tullut, kuten paikallinen sananparsi mainitsee. Oman synnyinseudun historia ja paikkatuntemus ovat monelle meille nykypäivänä vain muisto vanhojen ihmisten tarinoista. Ilman sitä, että joku tallentaisi ja vaalisi kotiseutunsa perinnettä ja historiaa, asiat vain häviäisivät. Ahlaisten murre ja elinympäristö ovat muuttuneet muutamassa vuosikymmenessä, nykyaikaistuneet ja monet erikoispiirteet ovat hävinneet.

Nyt Äijän arvonimen saava äijä on toiminut vuosia lakkautetun, muutama kuukausi sitten kyläyhdistykseen sulautuneen  kotisetuyhdistyksen aktiivijäsenänä, taltioiden kotiseutua koskevaa ja eri yhdistysten materiaalia tuleville sukupolville. Näin hän on omalla toiminnallaan säilyttänyt Ahlaisten historiaa, tekstien, kuvien, karttojen, työvälineiden ym. muodossa. Mitenkään ei sovi unohtaa hänen mittavaa vuosia kestänyttä toimintaansa Ahlaisten metsästysseurassa, jossa hän vastasi jäsenrekisterin ylläpidosta ja huolehti maanvuokra-asioista, kuitenkaan itse osallistumatta  metsästykseen.

Nyt korona-aikana monelle porilaiselle ovat tutuksi tulleet Ahlaisten hienot retkeilyreitit. Näiden kehittämisen alkutaipaleella äijä toimi sihteerinä suunnittelutyössä ja osallistui niiden rakentamiseen. Äijän kädenjälki näkyy monessa muussakin asiassa ilman että niistä saadaan lukea lehdistä tai niistä muuten pidettäisiin ääntä julkisuudessa.

Osallistuminen eri yhdistysten toimintaan ei aina edellytä yhdistyksen jäsenyyttä. Talkoisiin ja yhteisöjen toimintaa voi aina osallistua. Kuten oman kylän murteella sanotaan, ”itte mee tarttis tehd töit yhres”. Arkisen pitkän päivätyön hän tehnyt rakennuksilla, kouluttautuen ja kouluttaen, eläköityen nykyisestä Winnovasta kouluttajan ammatista vuosien palveluksen jälkeen.

Jote ny tämä vuore Ahlaste äijä on Erkki Lungren.”

Kuvia Äijä-kulkueesta. Tapahtuma pidettiin Ahlaisten markkinoiden peruunnuttua Syreenitorin vieressä kirkkoaukiolla, jossa terveysturvallisuutta koskevia ohjeita oli mahdollista noudattaa. Paikalla oli runsaslukuinen yleisö sekä itse kulkueessa tavan mukaan Ahlaisten kyläyhdistyksen väen lisäksi entisiä Ämmiä ja Äijiä. Kulkuetta johti vetovastuulla, niin ikään tavan mukaan, Reijo Hämäläisen Ford. Kulkue päätyi aukiolla kesää juhlistavan ”Maistonkin” juurelle. Äijän käden jälki näkyy ”Maistonkin” rakenteissa ja hän kuuluu myös sen jokavuotiseen pystyttäjäkaartiin. Tänäkin vuonna pystytystä helpotti Erkin vuosien mittainen kokemus ja erityisesti puhelimen syövereistä kaivetut kuvat siitä, miltä ”Maistonki” näytti viime vuonna. Pystytyksestä on oma tarinansa tällä Ajankohtaista-palstalla. Kulkueeseen liittyvänä kuriositeettina voisi todeta, että kunniakkaasti tehtävänsä hoitivat myös seilipaatin renkaat, jotka vuodesta toiseen ovat olleet koetuksella ja jonain vuonna jopa pettäneet ennen kulkueen pääsyä päämääräänsä; perille tuolloinkin on päästy ”tussuilla” renkailla, vähän ontuen.

Liikkeelle lähdettiin kirjaston / nuokkarin pihasta.

Kulkue lähestuu juhlapaikkaa. Hämäläisen Ford vetää letkaa (ja seilipaattia).

Saattajina on joukko Ahlaisten kyläyhdistyksen väkeä ja entisiä Ämmiä / Äijiä.

Äijän esittely, Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtaja Aki Gröndahl.

Porin kaupungin tervehdys, kh:n jäsen Raisa Ranta, myös ahlaislainen.

Äijä puheenjohtajan jututettavana.

Äijä, kunniakirja, kukkapuska ja Sirpa-vaimo.

Ahlaste tuupi – videointi julkistustapahtumasta. Linkki.