Kotiseutumakasiinin piha-alueen kunnostus lähti käyntiiin

Kotiseutumakasiini lienee kylän väelle tuttu paikka erinäisistä kotiseutuun liittyvistä näyttelyistä ja tapahtumista. Se on aikanaan perustettu Ahlaisten Kotiseutuyhdistyksen aloitteesta ja aina näihin päiviin saakka se on ollut myös Kotiseutuyhdistyksen hallinnassa.

Makasiinirakennus sijaitsee kirjasto-päiväkotirakennuksen takana tien varressa ja kuuluu Malmgårdin kartanolle, jonka omistajat ovat aikanaan luovuttaneet sen Kotiseutuyhdistyksen käyttöön pitkäaikaisella sopimuksella. Makasiinirakennus itsessäänkin edustaa historiallista miljöötä rakennuksena, mutta vuosikymmenien mittaan se on monella eri tavalla tuonut esiin ahlaislaista kulttuuria ja historiaa sekä kotiseutuperinnettä.

Ahlaisten Kotiseutuyhdistys päätyi viime vuonna ratkaisuun, jolla yhdistys lopetetaan ja toiminnan jatkajaksi toivottiin Ahlaisten Kyläyhdistystä. Yhdistyksen lopettamisen hallinnollinen menettely saatiin maaliin keväällä ja toimintaa jatkamaan on Ahlaisten kyläyhdistykseen nimetty Kotiseututoimikunta; toimikunnan kokoonpano näkyy yhdistyksen www-sivulla. Yhdistymisen myötä myös Kotiseutumakasiinin ”vuokrasopimus” siirrettiin nykyaikaan päivitettynä Kyläyhdistyksen nimiin; omistus luonnollisesti säilyy edelleen Malmgårsin kartanon omistajilla eli Inbergin perheellä.

Aikojen kuluessa makasiinin piha-alue on päässyt villiintymään ja rakennuksen osaltakin pieniä remonttikohteita on tarjolla. Omistajan kanssa on sovittu, että Kyläyhdistys siistii piha-alueen sekä toiminnalliset tarpeet että maisemanäkökulmat huomioon ottavaan kuntoon. Tämä talkoo aloitettiin  7.10.2021 pienen talkooporukan voimin; porukkaa täydensi Jukka Paloheimon ammattitaito ja konevoima. Jälkeä syntyi vauhdilla – tästä todisteena ovat alla olevat kuvat, jossa näkyvät niin lähtötilanne kuin lopputuloskin..

Aamuhämärissä ryhdyttiin toimeen.

Pihan kasvillisuutta raivattiin ja käyttöä(= kulkua ja liikkumista) haittaavat puut / kannot ja kivet poistettiin.

Talkoolaisille riitti sekä pohdittavaa että käsityötä. Moottorisaha oli oivana apuna. Talkookahvituksesta vastasi yhdistyksen sihteeri – kiitokset siitä!

Lopputulos näyttää hienolta. Pihan nurmialueet ovat nyt hyvän multakerroksen peitossa, sisäänkäynti portista tulee toteutumaan punasävyisellä soralla päällystettyä pihatietä pitkin ja piha-alueelle on saatu sovitetuksi parin auton pysäköinnin vaatima tila. Kulkemisen kannalta olennainen parannus on tietysti se, että pihan kivet ja kannot on saatu nyt poistetuksi niin, että liikkuminen on sekä esteetöntä että turvallista. Paikalle siirretyn ja siirtyvän maa-aineksen vaihtarina oli muutama kuormallinen roskaa (kiviä, juuria, oksia) ja poistettua maa-ainesta.

Nyt alue jää talviteloille – paitsi sorakuorma saataneen paikoilleen levitellyksi vielä lähiaikoina. Pihatyöt viimeistellään maa-aineksen asetuttua aloilleen talven jälkeen. Samalla vuoroaan odottaa rakennuksen pienimuotoinen kunnostus: terassin katon ja portaiden uusinta ja mahdollisuuksien mukaan maalaus. Makasiinin tulevaa käyttöä ei ole toistaiseksi ehditty pitkälle pohtia, mutta tavoite on jatkaa perinnettä näyttelyiden ja tapahtumien muodossa.