Alla olevat reittiehdotukset perustuvat sivuston ylläpitäjän omakohtaisiin kokemuksiin. Tavoitteena on ollut raportoida (karttapohjaisina) reittiehdotuksina, mutta toistaiseksi tämä on jäänyt suunnitteluasteelle; ehkä vielä jossain vaiheessa idea siirtyy toteutukseen. Vinkkitason ehdotuksia on lueteltu alla ja maastokarttaa katsellen ne toivottavasti hahmottuvat ulkopuoliselle lukijallekin. Kaikki reitit ovat helpohkoja:

• Sandö, Gisselö, Fiskö: Ahlaisten kirkolta Sandöntietä Sandön niemen kivilaiturille. Matkaa voi jatkaa edelleen kohti Sandön niemen kärkeä aluksi mökkitietä ja edelleen kohti niemen kärkeä kulkevaa yleistä pihatietä. Viimeisen talon kohdalla kulku muuttuu poluksi, jokä on osin ajokelpoinen maastopyörällä. Sandön niemen kärki sinänsä on vierailun arvoinen ja loppumatka kannattaa tehdä vaikka kävellen. Paluumatkalla Sandöstä voi poiketa Gisselöntielle ja ajaa sen perukoille. Tästä on myös mahdollista poiketa Fisköntielle, jonka päässä on mökkiasutusta ja merimaisemia. Edelleen paluumatkaa voi pidentää ottamalla suunnaksi Mustanlahdentie – Keikvedentie lenkin takaisin Ahlaisten kylälle. Reitti on soratietä.
  • Lammela: Tämä reitti vie jo osin naapurikunnan Merikarvian puolelle. Liikkeelle voi lähteä Ahlaisten K-Marketin kohdalta Merikarvian rantatietä pitkin (tai ajamalla vanhaa postitietä Kitukosken kautta (kuvattu jäljempänä). Kolmisen kilometriä ja poikkeaminen Maijalantielle, siitä edelleen Forsbackantietä kohti Lammelaa. Lammelasta pääsee takaisin Merikarvian rantatielle Lammelantietä pitkin. Vaihtoehtona voi kokeilla kääntymistä ennen rantatietä Prinssijärventielle, joka johtaa Korkeakoskentielle ja edelleen Merikarvian rantatielle. Pääosin soratietä. Mikään ei tietysti estä ajamasta myös Merikarvialle, joka on sitten oma luku sinänsä.
  • Onnenkoski – Råfors:  Ahlaisten keskustasta lähdetään ajamaan kohti Lamppia (Ahlaistentie). Maisemien takia kannattaa poiketa n. viiden kilometrin jälkeen Lampintielle ja ajaa sitä pitkin Vaasantielle ( LampintieMorjeskujaIsoahteentie – Valtatie 8). Valtatietä tai sen vierellä kulkeva ”vanha Vaasantie”  (Pikkutie) vie Onnenkoskelle, jonka maisemia voi jäädä hetkeksi ihailemaan. Kohta Vaasantien sillan jälkeen lähtee kohti Ahlaista Råforsin metsätie, joka päätyy Pohjajoen pohjoispuolelle entisen tilan ulkorakennuksien kohdalle. Sieltä vahnan riihen kohdalta poikkeaa pyöräilykelpoinen polku (vasemmalle) kohti jokea, jonka ylittää kävelysilta. Matka jatkuu joen eteläpuolella pitkin Råforsintietä Ahlaistentielle.  Pääteitä lukuunottamatta reitti on soratietä.
  • Strika – Kitukoski: Reitti Satakunta -eräpolkua mukaileva lyhyt pyörälenkki lähtee Ahlaistentien ja Ämttöntien risteyksestä pitkin Ämttöntietä, jolta runsaan kilometrin jälkeen käännytään Isokorventielle. Tätä ajetaan jälleen kilometrin verra ja käännytään (nimetön tie) vasemmalle ylittäen joen sivu-uoman ylittävä silta. Parisataa metriä metsäpolkua pitkin kulkemisen jälkeen tullaa Ahlaistenjoen ylittävälle riippusillalle, joka johtaa Strikantietä pitkin takaisin Ahlaistentielle. Tätä osuutta matkasta kutsutaan myös Kolmen sillan lenkiksi. Tästä palataan parisataa metriä kohti Ahlaista ja käännytään Pullerontielle, joka muuttuu Pohjajoen ylityksen kohdalla Kitukoskentieksi ylittäen jokisillan. Sillan eteläpuolella on kota- ja laavualue grilleineen. Kitukoskentie vie jokimaisemissa Merikarvian rantatielle ja siitä matka jatkuu kohti Ahlaista. Tätä puolestaan kutsutaan Kitukosken lenkiksi.Pääteitä lukuunottamatta reitti on soratietä.
  • Kellahti – Söörmarkku (- Lyttylä): Ahlaisista lähdetään Ämttöntietä pitkin kohti Pohjoista satamatietä. Sitä kuljetaan pari sataa matriä Meri-Porin suuntaan ja käännytään Kellahden rantatielle. Tämä viekin mukavasti kellahden komeisiin kartanomaisemiin muuttuen Kellahdentieksi. Tämä puolestaan jatkuu kohti Söörmarkkua ja Valtatie 8:aa. Valtaielle pääsee myös poikkemallla kilometrin verran ennen valtatietä Vanhakorventielle. Sitten ollaankin valtatiellä, jota kitkin ajaminen tuskin on nautinto. Mikäli matkaa haluaa jatkaa kohti Noormarkkua, lähtee Kellahdentien ja valtatien risteyksestä hieman Porin suuntaan ajaen Söörmarkuntie kohto Söörmarkun keskusaluetta. Siitä puolestaan voi joko kääntyä Vanhaa Söörmarkuntietä pitkin kohti Noormarkun keskustaa tai jatkaa Nooormarkku-Pori kevyenliikenteen väylää pitkin haluamaansa suuntaan. Vaihtoehtoinen reitti Kellahdelta vie Lyttylään Kellahden kylätietä pitkin. Se päätyy Lyttyläntiehen, jota pitkin pääsee tutustumaan Lyttylän maisemiin (kääntyen oikealle) tai pääsee Hyvelään Porin liepeille kääntymällä vasemmalle.
  • Pohjoinen satamatie – Lampaluoto – Anttoora: Hienoihin meri- ja saaristomaisemiin pääsee tutustumaan lähtemällä liikkeelle Ahlaisista Ämttöntietä pitkin kohti Pohjoista satamatietä ja sitä pitkin edelleen kohti Meri-Poria. Satamatieltä vajaa kilometri ennen Reposaaren maantien risteystä poiketaan  Lampaluodontielle, joka vie Lampaluodon saatistokylään. Sieltä tie jatkuu edelleen Anttoorantienä kohti Anttooran saarta ja kylää. Tien loppupäässä on Anttooran lomakylä. Paluu tehdään samaa reittiä ja matkaa voi jatkaa Reposaaren maantietä pitkin Reposaaree

Reiitiehdotuksia lisätään ajan kanssa.