Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Ahlaisten kyläyhdistyksen kevätkokous klo 19 alkaen Ahjolassa

27.3.2023 klo 19:00 - 20:00

Kevätkokous Ahjolassa klo 19 alkaen. Esillä ovat sääntömääräiset asiat (tilit ja toiminta 2022).

Esityslista:

1. Kokouksen avaaminen
  2. Kokouksen puheenjohtajan, sihteerin, kahden pöytäkirjantarkastajan ja kahden ääntenlaskijan valitseminen.
  3. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen.
  4. Kokouksessa läsnä olevien jäsenten ja heidän äänivaltaisuutensa toteaminen.
  5. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen
  6. Tilinpäätöksen, vuosikertomuksen ja tilintarkastajien lausunnon esittäminen.
  7. Tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille päättäminen.
  8. Kokouskutsussa mainittujen muiden asioiden käsitteleminen.
  9. Muut asiat: kokouksen yhteydessä esitetyt asiat, joista voidaan keskustella, mutta ei ottaa päätettäväksi.
  10. Kokouksen päättäminen.

Toimintakertomus (alustava) 1.1-31.12.2022

YLEISTÄ

Ahlaisten kyläyhdistyksen tarkoituksena on edistää asukkaiden yhteistyötä, parantaa vakinaisten ja kesäasukkaiden viihtyvyyttä ja alueen elinkelpoisuutta. Yhdistys on tehnyt yhteistyötä kylien eri toimijoiden kanssa ja sen kautta hoidettu edunvalvontaa eri viranomaistahoihin mm Porin kaupunkiin.

HALLINTO

Ahlaisten kyläyhdistys ry hallitus (suluissa varahenkilö)

Puheenjohtaja Aki Gröndahl

Varapuheenjohtaja Tapio Salminen

Varsinaiset jäsenet / varajäsenet

Pia Wittsberg (Toni Sjöblom)

Helena Mäkinen-Mäntylä (jäsenrekisteri) ( Ilkka Niemi)

Teuvo Mäntylä (rahastonhoitaja)  (Marja-Liisa Harjula)

Hannu Jaakkola (kotisivut) (Anna Leena Sipinen)

Jorma Tikkanen (Mikko Haapatie)

Kristiina Åkerlund (sihteeri)  (Reijo Kankaansivu)

Hallitus kokoontui 12 kertaa, joista 2 oli sähköpostikokouksia. Sääntömääräiset kokoukset: Kevätkokous 30.3.2022 ja syyskokous 25.10.2022

Toimikunnat vuodella 2022

Toritoimikunta: Aki Gröndahl, Teuvo Mäntylä, Toni Sjöblom ja Regina Wittsberg

Kotiseututoimikunta: Pertti Haapajärvi, Erkki Lundgren, Hannu Nummelin, Helena Mäkinen-Mäntylä ja Kristiina Åkerlund

JÄSENET JA JÄSENYYDET

Yhdistyksen jäsenrekisteriä on ylläpitänyt Helena Mäkinen-Mäntylä ja jäsenmäärä 31.12.2022 oli 132 sekä 16 kunniajäsentä yhteensä 148 Yhdistys on jäsenenä Karhuseutu ry:ssä ja Satakylät ry:ssä

TALOUS

Yhdistyksen toimintaa on rahoitettu jäsenmaksuilla, romunkeräyksellä, makkaran ja kahvin myynnillä sekä toripaikkamaksuilla. Kirjanpito on laadittu voimassa olevan kirjanpitolain mukaan. Kirjanpidon on hoitanut Tilitiimi Aikonen, toiminnantarkastajina ovat toimineet Riitta Nummelin ja Sirpa Lundgren, varatoiminnantarkastajina Pauli Nummelin ja Erkki Lundgren.

TOIMINTA

Tori

Ahlaisten kyläyhdistyksen ylläpitämällä Syreenitorilla oli aktiivista toimintaa koko vuoden ajan. Ensimmäinen toripäivä oli 22.1, talvitori sai vielä jatkoa 19.2. Varsinainen torikausi käynnistettiin pääsiäistorin merkeissä lankalauantaina 16.4. Tori oli avoinna lauantaisin klo 9-13, Juhannustori oli juhannusaattona. Lisäksi suuren suosion saavuttanut iltatoria järjestettiin karaoken merkeissä 29.6, 27.7 ja 17.8 klo 18-21. Lokakuun toisena lauantaina järjestettiin perinteinen syystori, torikausi päättyi lokakuun lopulla.

Kesätyöntekijät

Yhdistyksellä oli kaksi kesätyöntekijää Porin kaupungin myöntämällä kesätyöllistämistuella. Kesätyöntekijät pitivät Putajalla kesäkahvilaa arkisin 27.6 – 31.7.2022 klo 11-15 sekä pesivät mattoja. Lisäksi heille kuului Putajan siivous. Kesäkahvilan kävijämäärissä tapahtui pudotusta edelliseen vuoteen, mattojen pesu lisääntyi.

Avoimet Kylät

Kyläyhdistys osallistui Satakylät ry:n organisoimaan Avoimet kylät – tapahtumaan 11.6.2022. Toimintaa oli mm. Vaaksin historiallisessa pihapiirissä, torilla sekä Vanha-Uotilan navettakahvilassa. Lisäksi torin läheisyydessä sijaitsevan Veteraanikiven ympärillä lapset pääsivät taiteilemaan. Kirkossa oli avoimet ovet ja opas paikalla.

Lasten ja nuorten kesäruokailu

Kyläyhdistys osallistui Porin kaupungin järjestämään lasten ja nuorten kesäruokailuun Ahlaisten koululla. Vetovastuu oli tänä vuonna koulun vanhempainyhdistyksellä. Lapsia ruokailemassa kävi aikaisemien vuosien tapaan runsaasti. Ylijäämäruoka jaettiin sitä tarvitseville.

Juhannussalko

Juhannussalon eli maistongin kranssitalkoot pidettiin Mäntylässä 16.6. Pystytys (20.6) oli yksi osa Ahlaisten kylän tapahtumarikasta Juhannus-viikkoa. Maistongi purettiin lokakuun alussa.

Avovesiuinti

Perinteeksi muodostunut avovesiuinti järjestettiin Ahlaistenjoella 14.7 yhteistyössä kylän muiden yhdistysten kanssa. Innokkaita uimareita tapahtumassa oli 14 ja sää suosi jälleen tapahtumaa.

Ahlaisten Ämmä / Äijä

Ahlaisten vuoden 2022 Äijä julkistettiin perinteisesti Ahlaisten markkinoiden yhteydessä 6.8.2022. Ahlaisten Äijäksi kyläyhdistys valitsi Ilkka Niemen. Kaupungin tervehdyksen toi vt. kaupunginjohtaja Lauri Kilkku.

Leader-hankkeet ja hyvinvointiraha

Ahlaisten kyläyhdistys haki Leader-rahoitusta ”Valoa kylänraitille ja kotiseututyöhön”. Hanke muodostui kahdesta osasta: kausivalojen määrän lisääminen ja kotiseutumakasiinin kunnostaminen. Hankkeelle saatiin Satakunnan ELY-keskuksesta päätös 18.5.2022. Kotiseutumakasiinin osalta hanke aloitettiin piha-alueen kunnostuksella sekä sisätilojen siivoukselle. Kausivalojen osalta suunnittelu käynnistettiin yhteistyössä Porin kaupungin kanssa. Hanke jatkuu vuonna 2023. Hankeen etenemistä voi seurata Ahlaisten kyläyhdistyksen sivuilta, jonne Hannu päivittä blogimaisesti hankkeen etenemistä.

Yhdistys haki myös Porin kaupungin myöntämää Rakkaudella porilaisille -hyvinvointirahaa kotiseutumakasiinin kunnostukseen, kaupunki ei rahaa myöntänyt.

Joulunajan tapahtumat

Joulutori järjestettiin vanhaan tapaan Putajalla 10.12, myyntipaikkoja oli sekä sisällä että ulkona. Toripäivä oli onnistunut ja väkeä oli mukavasti liikkeellä. Myyntipaikkoja oli yhteensä varattu 25. Jouluksi pytytettiin veteraanikiven vireen joulukuusi sekä kausivalot asennettiin kylän raitille. Joulurauhan julistus tapahtui perinteikkäästi jouluaattona kirkonmäellä, lisäksi aattona sytytettiin ulkotulet Ämttööntien varteen.

Muu toiminta

Kyläyhdistys painatti t-paitoja sekä kasseja Ahlaisten maisemalla, molempia myytiin menestyksellä. Myynnissä oli myös Ahlaisten lokilla varustettuja vene- ja isännänviirejä, viirit tekivät hyvin kauppansa. Lisäksi osallistuttiin Tampereen yliopiston Porin yliopistokeskuksen tenttien valvontaan (20.10 ja 15.10).

Tarkemmat tiedot

Päivämäärä: