Toimintasuunnitelma vuodelle 2019

Yleistä

Ahlaisten kyläyhdistyksen toiminnan tarkoituksena Alakylän ja Ylikylän asukkaiden viihtyvyyden parantaminen ja panostaa kylän elinolosuhteiden säilymiseen ja paranemiseen.Yhdistys tekee yhteistyötä Ahlaisten kylien eri toimijoiden kanssa ja hoitaa edunvalvontaa eri viranomaistahoihin, Porin kaupunkiin ja tienpitäjään. Painopistealueina on kaavoitustilanne Ahlaisissa, tieasioiden eteenpäin vieminen sekä Sote uudistuksen seuraaminen alueellamme.

Toritapahtumat

Järjestetään torikauden avaus, vuosipäivä torikaraoken merkeissä sekä torikauden päättäjäiset tai muita torille sopivia mahdollisia juhlatilaisuuksia.

Aloitteet

Yhdistys tekee aloitteita kaupungin päättäjille ja myös valtion edustajille siitä, miten Alakylän ja Ylikylän kehittymistä tulisi edesauttaa. Aloitteet valmistellaan avoimesti, niin että kaikki halukkaat voivat osallistua niiden tekoon. Tarvittaessa käytetään myös asiantuntija-apua. Panostetaan mm. edelleen Ahlaistentien tieolosuhteiden parantamiseen ja kevyenliikenteen väylän jatkamiseen VT8:lle.

Yhteistyö

Kyläyhdistys pyrkii edistämään yhteistyötä alueella toimivien muiden yhteisöjen ja yhdistyksien kanssa. Kyläyhdistystoiminnassa tehdään yhteistyötä Lampin ja Kellahden kyläyhdistysten kanssa sekä Satakylät ry:n kanssa.Kesäasukkaat pyritään saamaan mukaan kylän kehittämishankkeissa. Soveltuvilta osin Ahlaisten kyläyhdistys ry osallistuu myös yhteishankkeisiin.

Kokoukset

Ahlaisten kyläyhdistys ry pitää sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset sääntöjen määräämänä aikana ja ylimääräisiä yleiskokouksia kutsutaan koolle tarvittaessa. Yhdistyksen hallitus kokoontuu tarvittaessa n. kerran kuukaudessa.

Suolamakasiini ja Vanha-Putaja

Vanha-Putajan kiinteistön vuokrausta ja käyttöä pyritään lisäämään, suolamakasiinia käytetään varastona.

Tapahtumat

• Ahlaisten kyläyhdistys ry valitsee vuosittain Ahlaisten Äijän tai Ämmän ja julkistaa sen Ahlaisten markkinoilla.
  • Järjestetään laskiaistiistaina laskiaistapahtuma sään salliessa.
  • Osallistutaan valtakunnalliseen Avoimet Kylät –tapahtumaan.
  • Heinäkuun puolivälissä pidetään Avovesi -uintikisat, yhteistyössä kylän yhdistyksien kanssa.
  • Joulukuun toisena lauantaina järjestetään yhteistyössä Ahlaisten yhdistyksien kanssa joulumarkkinat.

Varainhankinta

Omien varojen keräämiseksi pidetään arpajaisia, kahvituksia ja makkaran myyntiä tapahtumien yhteydessä ja jatketaan metalliromunkeräyspisteen pitämistä.

Muu toiminta

• sotaveteraanikiven ympäristön hoito
  • joulukuusen pystytys veteraanikiven viereen
  • tervehdykset yhteistyökumppaneille sekä yhdistyksen ansioituneille jäsenille