Harrastustoiminta

Liikuntapaikat:

– Luontopolut ja retkeilyreitit. KartallaVisit Pori ja Argcis / Pori  (Tästä haetaan karttanäkymä Ahlainen)
– Sisäliikuntatila, lähiliikuntapaikka ja jääkenttä Ahlaisten koulun yhteydessä (Ahlaistentie 732)
– Ahlaisten urheilukeskus (Sandöntie 71): jalkapallokenttä, juoksurata, tenniskenttä, valaistu pururata ja hiihtolatu
– 18-väyläinen frisbeegolfrata urheilukeskuksen maastossa
– Kellahden valaistu pururata ja hiihtolatu, toimintakeskus Kellahden koulun alueella (Kellahden rantatie 23)
– Lasten leikkipuisto, Nahkurinkuja 1 (kirjaston takana)
– uimaranta, lasten puuhapaikka ja lentopallokenttä (Ämtöntie 54-56)

Vaarin maisemapolku

Vaarin maisemapolku on Merikarvian Rantatien alkupäästä lähtevä oppimispolku ja opastettu luontoreitti (sijainti kartalla), joka rakentuu osin moninaisten luontokohteiden ja osin Ahlaisten historiaan liittyvien tutustumiskohteiden ympärille. Polku on kunnostettu maastoon vuoden 2022 aikana hyödyntäen Leader-rahoitusta ja runsasta talkoohenkeen perustuvaa työpanosta. Reitti käsittää kaksikymmentä kohdetta, joiden kuvaukset on koottu tästä aukeavaan www-sivuun. Hankkeen esittelyvideo (alkuperä Ahlaste tuupi -youtube-kanava) aukeaa tästä. Hankkeen ideoija ja toteutuksen aktivaattori on ollut ”kouluvaari” Hannu Nummelin, jonka asiantuntemukseen myös oppimispolun kohdekuvaukset perustuvat.

Pyöräily

Ahlaisten tiestö tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia pyöräilylle maalaismaisemassa. Vaativuustasoltaan ja pituudeltaan vaihtelevia reittejä on tarjolla runsaasti, asfaltoiduilla teillä, sorateillä, metsäautoteillä ja metsäpoluillla. Näistä pyöräilijä voi valita vaativuuustasolleen ja ajankäytölleen (matkan pituus) sopivia reittejä. Kokemusperäisiä pyöräilyreittiehdotuksia on koottu tästä aukeavaan www-sivuun.

Porin polkupyöräilijät, vastuuhenkilönä Jaakko Jäntti, on perustanut Selkämeren Elämysreitti -sivuston. Sinne on koottu reittiehdotuksia Pori – Reposaari – Ahlainen – Noormarkku maisemissa. Sivusto esittelee reitit ja antaa vinkkejä matkan varrella koettavasta ja palvelevasta. Sivustoon pääsee osoitteesta https://www.elamysreitti.fi. Sivuston ylläpitäjä kehottaa jaettessa kokemuksia reitiltä Instagramissa liittämään niiihin reitin tagin (#elämysreittipori tai #selkämerenelämysreitti).

Yhdistystoiminta:

Ahlaisissa on vireää yhdistystoimintaa – kaikkiaan kymmeniä yhdistyksiä toimii Ahlaisten alueella. Yhdistykset tarjoavat monenlaisia harrastusmahdollisuuksia kaikenikäisille.Yhdistysten kirjo kattaa mm.

Yhdistykset muodostavat erinomaisen kanavan tutustua uusiin ihmisiin ja tarjoavat mahdollisuuden antaa panoksensa paitsi yhdistykselle myös kylän kehittämiseen. Yhdistysten välinen yhteistyö muodostaa merkittävän vaikuttamiskanavan kylän kehittämisessä.

Mikäli haluat tälle sivustolle yhdistystänne koskevaa yksityiskohtaista tietoa, ilmoita tiedot Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtajalle sähköpostiosoitteeseen ahlaisten.kylayhdistys@gmail.com.

Ahlainen
-8°