Ahlaisten yhdistysten yhteisponnistus – lasten ja nuorten kesäruokailu koululla kesä-heinäkuuksi

Porin kaupunki järjestää Ahlaisissa yhteistyössä paikallisten yhdistysten kanssa lapsille ja nuorille suunnatun ruokailun kesä-heinäkuuksi 2020. Kaupunki toimittaa ruoan ja itse ruokailutapahtuman hoitavat yhteistyökumppanit, meidän tapauksessamme ahlaislaiset yhdistykset. Käytännön asiat hankkeen toteutuksesta ja tiedotuksesta on luvannut hoitaa kyläyhdistys, muuten siihen tarvitaan mahdollisimman laajaa yhdistysten yhteistoimintaa. Yhdyshenkilönä toimii Kristiina Åkerlund (kristiina.akerlund[*AT*]avena.fi; 040 7232 448). Hän hoitaa myös yhteydenpidon kaupungin kanssa hankkeen toteuttamisen osalta.

UUTTA TIETOA: Jäljempänä tekstissä mainittu hygieniapassikoulutus peruuntuu. Ks. artikkelin loppuosa.

Kesäruokailukokeilu laajenee keskustasta muille alueille

Porin kaupunki on kokeillut kesäruokailua keskustassa ja haki alkuvuodesta 2020 mahdollisuutta laajentaa toimintaa muutamalle muulle alueelle. Ahlaisten kyläyhdistys, selvitettyään ruokailun tarvetta Ahlaisten koulun vanhempainyhdistyksen kanssa, ilmoitti Ahlaisten alueen halukkaaksi toiminnan järjestäjäksi.

Nyt tarvitaan tekeviä käsiä

Kuten monessa hyvässä asiassa niin tässäkin tarvitaan tekijöitä. Ruokailun toteuttamiseen tarvitaan vapaaehtoisia, jotta saamme vietyä hankkeen kunnialla läpi. Ruokailu järjestetään 1.6.-31.7.2020 välisenä aikana arkipäivisin klo 11-13; tälle ajalle tarvitaan ruokailun järjestäjiä ja valvojia. Muutamia tekijöitä on jo lupautunut hankkeeseen, mutta pitkäkestoisuuden vuoksi lisäkädet eivät ole pahitteeksi.

Tarvitaan henkilöitä, jotka sitoutuvat toimintaan ja ovat käytettävissä sovittuna ajankohtana. Mitä enemmän väkeä saadaan liikkeelle, sitä vähemmän työvuoroja jää yksittäiselle henkilölle. Tässä on paikka koko kylän yhteiselle positiiviselle näkyvyydelle ja yhteistyön kehittämiselle, millä voi olla pitkäjänteisiäkin vaikutuksia. Kouluruokailun yhteyteen yhdistykset voivat järjestää – tai oikeastaan on toivottavaa järjestää – omaa toimintaansa lisäaktiviteeettina lapsille ja nuorille. Mukaan on jo ilmoittautunut yksityishenkilöinä Ahlaisten kyläyhdistyksen, Ahlaisten urheilijoiden, Ahlaisten koulun vanhempainyhdistyksen, SPR:n ja Lions Clubin väkeä.

Tulkaa mukaan

Yhdistysten toivotaan aktiiviensa keskuudessa keskustelevan asiasta ja pohtivan mahdollisuutta osallistua tähän koko kyläyhteisöä koskevaan toimintaan. Löytyykö teidän seurastanne / yhdistyksestänne vapaaehtoisia,  jotka olisivat kiinnostuneita ja valmiita sitoutumaan tähän kesä-heinäkuun mittaiseen toimintaan, joko yksittäisinä päivinä tai ottamalla vastuun sovitusta jaksosta? Ruoka valmistetaan kaupungissa; henkilöiltä ruuan jaossa vaatimuksena on hygieniapassi, jonka voi suorittaa (ilmaiseksi) Satakunnan yhteisökeskuksessa, jos ei vielä omista sitä. Ruokailun valvojilta ja apuhenkilöiltä tuota passia ei vaadita.

Kyselkää ja ilmoittautukaa mukaan

Asiasta voitte kysellä Kristiinalta (yhteystiedot edellä) tai Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtajalta Aki Gröndahlilta (ahlaisten.kylayhdistys[*AT*]gmail.com; 044 700 2482) jolle myös ilmoittautumiset toimintaan voi tehdä.

Hygieniapassi

UUTTA TIETOA: Valitettavasti ti 17.3. ruoka-avun vapaaehtoisten koulutus perutaan ja siirretään myöhemmäksi koronatilanteen vuoksi. Ilmoitamme uuden ajan kaikille koulutukseen ilmoittautuneille, kun se on päätetty.  Päätöksellä pyrimme omalta osaltamme ehkäisemään taudin etenemistä ja turvaamaan etenkin riskiryhmiin kuuluvien hyvinvoinnin.  Lisätietoja Annemari Hirsimäki, Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, Satakunnan yhteisökeskus, p. 044 7444 181; annemari.hirsimaki@yhteisokeskus.fi.

Tämä ei siis toteudu: Hankkeeseen mukaan tulevilla on mahdollisuus hankkia ilmaiseksi hygieniapassi Yhteisökeskuksen järjestämässä koulutuksessa