Ahlaisten Äijä 2024 on Kari Vähänummi

Ahlaisten kyläyhdistys valitsee vuosittain Ahlaisten Äijän / Ämmän. Arvonimen ansaitsee henkilö, joka on näkyvästi toiminut Ahlaisten hyväksi ja vaikuttanut Ahlaisissa. Tänä vuonna kyseisen arvonimen on saanut Kari Vähänummi, joka näin liittyy kunniakkaaseen aiempien Ämmien ja Äijien joukkoon neljäntenäkymmenentenä jäsenenä.

Perinteen mukaan merkkihenkilö saapui Ahlaisten Markkinoille seilipaatissa kulkueen saattelemana ja torvimusiikin soidessa. Nimitys julkaistiin virallisesti tuossa iltapäivälle ajoittuvassa tapahtumassa, jossa Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtaja Aki Gröndahl piti seuraavanlaisen puheen (mukaeltu puhetekstistä tähän yhteyteen sopivaan muotoon):

— puhe alkaa —
Ahlaisten Kyläyhdistys valitsee vuosittain Ahlaisten Äijän tai Ämmän. Tämä perinne on jatkunut jo 40:n vuoden ajan eli nyt julkistetaan 40. tämän tittelin ansainnut henkilö.Vuoden 2024 Ahlaisten Äijä on ahlaislainen, joka on pitänyt jalkansa tukevasti Ahlaisten maaperällä, vaikka karhu olisi paattiin tullut, kuten paikallinen sananparsi mainitsee.

Nuoren pojan alkutaival Keikyältä kohti Ahlaista alkoi Kankaanrannasta, josta sattumien saattelemana hän löysi itsensä Ahlaisten Ylikylästä. Siellä hän tänä päivänäkin asustelee lähellä vanhaa kotipaikkaansa.

Yhdistystoiminta on näytellyt ja näyttelee tärkeää osaa hänen elämässään, unohtamatta viittätoista kesää Ahlaisten kesäteatterin lavalla tulkitsemassa eri rooleja. Poikeljärven tanssit, tuo Ahlaisiten urheilijoiden kesälauantaisin tanssin täyttävä tilaisuus, on nykyään hänen ohjauksessaan, samoin kuin aikoinaan työelämässä niin monet vuodet autoilijoiden aikataulutus. Tähän tehtävään hän siirtyi vuosia kestäneen kuljettajauran jälkeen. Arkisten aherrusten jälkeen häneen voi törmätä avantouinnilla, patikoimassa, karavaanarialueella ja museoautojen parissa, joita melko usein Ahlaisten kylän raitilla näkyykin.

Joten nyt Ahlaisten markinoilla julistetaan tämän vuoden Ahlaisten Äijä, Kari Vähänummi.

— puhe päättyy

Porin kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen toi kansanedustaja PetriHuru (kevyesti muokattu teksti):

— puhe alkaa

Hyvä markkinaväki sekä etenkin Ahlaisten asukkaat, arvostan mahdollisuutta saada välittää teille Porin kaupungin terveiset.  Porin kaupunki on sitoutunut kahdeksan malliin kahdeksasta palvelualueesta , joita kehitetään, ja Ahlainen on yksi näistä . Useampien vuosien keskustelujen jälkeen Ahlaisiin onkin vihdoin rakentumassa monitoimitalo, johon tulee tilat kuudellekymmenelle 1–6 luokan oppilaalle, kahdelle varhaiskasvatuksen ryhmälle, henkilökunnalle ja oppilashuollolle. Lisäksi siihen tulee tilat koulun ja päiväkodin käyttöön tulevalle kirjastolle, joka toimii myös muita asiakkaita palvelevana etälainauspisteenä. Kirjaston lainauspalveluita kehitetään myös lisäämällä kirjastoauton pysähdyspaikkoja.

Pidempiaikaisen väestökehityksen myötä alueen väkiluku on lievästi laskenut ja onkin tärkeä lisätä vetovoimaa uusien asukkaiden ja lapsiperheiden houkuttelemiseksi. Kun kaupunki on nyt sitoutunut kehittämään Ahlaisten palvelualuetta, on hienoa, että Ahlaisissa toimii myös aktiivinen ja toimelias kyläyhdistys. Se mahdollistaa osaltaan alueen vetovoiman ja yhteisöllisyyden kehittymisen edelleen, joka lisää nykyisessä maailman menossa alueen houkuttelevuutta, kun myös kaupungeista ja ruuhka-alueilta halutaan muuttaa maaseutumaisemiin. Myös kesäasukkaat ovat tärkeä osa alueen elinvoimaisuutta. Olisikin ehkä syytä pohtia, pitäisikö kaupungin helpottaa esimerkiksi vapaa-ajan asumisen muuttamista vakituiseksi asumiseksi alueen asukasmäärän kasvattamiseksi.

Lopuksi haluan sanoa, että Ahlainen on myös itselleni merkityksellinen paikka jo 1970-luvun alkupuolelta. Olen silloin kaupunkilaispoikana ollut muun muassa kesäsiirtolassa Pohjajoen vanhalla koululla sekä Kalakarhujen jäsenenä käynyt niin seuran kesäleireillä kuin talvisin pilkkikilpailuissa.Arvoisat kuulijat, näillä sanoin haluan toivottaa kaikille hyvää kesän jatkoa sekä mukavia markkinahetkiä.

—puhe päättyy

Tunnelmia markkinapaikalta:

Ahlaisten markkinat onnistuivat erinomaisesti – runsas kävijämäärä takasi myös myyjien tyytyväisyyden. Haastetta järjestelyille toi meneillään oleva rakennusprojekti keskeisellä toritoiminnan perinteisellä alueella Ahlaisten koulun ihassa. Supistettu alue saatiin järjestelyjen osalta toimivaksi ja tiivistettynä pikemminkin nosti tunnelmaa kuin aiheutti ongelmia. Äijä-kulkue saapui markkinapaikalle seilipaattia saatellen, Reijo Hämäläisen traktorin avittamana. Kulkueessa oli mukana Ahlaisten kyläyhdistyksen hallituksen väkeä, entisiä Äijiä / Ämmiä, Porin kaupungin edustaja ja joukko muuta väkeä. Alla oleva kuvakavalkadi kertonee lisää tapahtuman kulusta:

Kuvat: Äijä-kulkue, Äijä ja yhdistyksen puheenjohtaja Aki Gröndahl, Äijä ja juhlapuhuja Petri Huru.