Marja-Liisa Harjula on Ahlaisten Ämmä vuodelle 2020

Teksti on muokattu artikkelimuotoon Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtajan, Aki Gröndahlin, torilla pitämästä esittelystä.

Ahlaisten Kyläyhdistys valitsee vuosittain Ahlaisten Äijän tai Ämmän. Tämä perinne on jatkunut jo 36 vuoden ajan eli nyt julkistetaan 36. tämän arvonomen ansainnut henkilö.

Vuoden 2020 Ahlaisten Ämmä on ahlaislainen, joka on pitänyt jalkansa tukevasti Ahlaisten maaperällä, vaikka karhu olisi paattiin tullut, kuten paikallinen sananparsi mainitsee. Hän on syntyperäinen ahlaislainen, joka on muuttanut pois potkuhousuiässä vanhempiensa saadessa töitä Porista. Tämän jälkeen matka on jatkunut Kuukkarista Ruosnimen kautta takaisin synnyinseudulle, kuten arvaatte, saaden itse töitä omasta synnyinkylästään kodinhoitajana. Tässä työssä hän teki pitkän uran ennen kuin jäi ansaitulle eläkkeelle viime vuonna.

Hänet tunnetaan monista tapahtumista, eritoten nuortenleireiltä, olivatpa ne Ahlaisten Urheilijoiden, Nuorioseuran tai sitten Partion. Tämä kuria ja käytöstapoja opettava ruokalantäti on saanut monet tämänkin kylän pojanviikarit, kuten myös tytöt, kunnioittamaan käytöstapoja ainakin hänen läsnä ollessaan, mutta toivottavasti myös maailmalla ilman hänen valvovaa katsettaan.

Hän on myös tuttu henkilö Poikelin tansseista, unohtamatta hänen työtään Ahlaisten Markkinoiden keittiön väsymättömäna uurastajana.

Kuten monet lapset ja nuoret ovat huomanneet, hän on toiminut tänä kesänä lasten ja nuorten kesäruokailun yhtenä kantavana voimana niin, että olemme saaneet järjestettyä tämän mittavan talkootyötä vaativan ponnistuksen yhdessä muiden kylän yhdistysten kanssa. Tässä tehtävässä hän on huolehtinut myös heistä, jotka itse eivät itse ole päässeet paikalle, toimittamalla ruoka-annoksia kotiovelle. Näin heille on taattu samat edut kuin heille, jotka ovat päässeet ruokailemaan jakelupisteeseen Ahlaisten koululle.

Yhdistystoiminnan listasta ei voi olla mitenkään sivuuttamatta VPK:n ja SPR:n toimintaa, joissa keittiötädin rooli on muuttunut huolehtimaan tapahtumien ensiavusta, avusta, jota kukaan ei huomaa ennen kuin tarve on suurin.

Tämä huomaamatonta talkootyötä tekevä ja aina mukana oleva VUODEN 2020 AHLAISTEN ÄMMÄ ON MARJA-LIISA ” MAMI” HARJULA.

Kuvia Ämmä-juhlasta:

Ahlaisten Ämmä Marja-Liisa Harjula, juhlapuhuja  kontrolleri Tiina Toivonen (Porin kaupunki) ja Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtaja Aki Gröndahl.

Ämmä itse – lähdössä kohti Syreenitoria Putajalta kylänrannasta.

Kulkue matkalla kohti torilla odottavaa juhlaväkeä. Traktorin ohjaimissa Reijo Hämäläinen.

Torille on päästy. Paikalla on jo tovin odotellut runsas yleisö ja torvisoittokunta.

Lapsenlapset Mamia onnittelemassa.

Juhlapuheessaan Porin kaupungin edustaja Tiina Toivonen korosti yhteistyön tärkeyttä kylän vireyttä ylläpitävänä tekijänä ja kaupungin roolia kehityksen mahdollistajana.

Ahlaisten Ämmä sai perinteisen kunniakirjan.

Tilaisuudessa Ahlaisten kyläyhdistyksen pitkään puheenjohtajana toiminut ja nykyinen kunniapuheenjohtaja Helge Virta muisteli Äijä/Ämmä-instituution syntyä. Helge on aikanaan ideoinut kyseisen arvonimen ja totesi olevansa kaikkien Äijien ja Ämmien isä. Ensin syntyi Äijä (Kalle Rantasärkkä,1985) ja ensimmäinen Ämmä (Ellen Siro) nimettiin 1989. Sen jälkeen Äijiä ja Ämmiä on tullut suunnilleen tasatahtiin. Helge on myös Ahlaisten Äijä vuodelta 2004.