Kesän tunnusmerkki jälleen pystyssä – Maistonki nostettiin 22.6.2021

Ahlaisten Kotiseutuyhdistys esitti jo vuoden päivät sitten halunsa siirtää toimintansa osaksi Ahlaisten kyläyhdistystä. Kevään mittaan järjestelyä on viety eteenpäin. Kotiseutuyhdistyksen lopetuspäätös on rekisteröintitaholta saatu ja toimintaa / perinteitä on siirretty kyläyhdistyksen toimikunnan harteille. Toiminta siis jatkuu ja perinteitä ylläpidetään.

Yksi Kotiseutuyhdistyksen käynnistämistä perinteistä on ”juhannussalon” – ahlaislaisittain maistongin – nostaminen kirkkoaukiolle kesän ajaksi. Talkooväki kokoontui iltapuhteena salon rakenteluun ja lopulta sen nostoon.

Talkooväkeä oli ilmaantuntu paikalle mukavasti ja ohi kulkeva yleisökin seurasi innolla porukan puuhastelua. Kotiseutuyhdistyksen perinteen vaalijoita edusti timpurimestari Erkki Lundgren ja Anita Pietilä. Muistikuvia aiemmista toteutuksista oli riittävästi, että tanko saatiin perinteiseen muotoonsa. Arvokasta apua tuli myös Pertti Haapajärveltä – hänkin Kotiseutuyhdistyksen aktiiveja, joka oli uudelleenrakentanut maistongin jalkarakennelman. Perinteitä edusti myös Kotiseutuyhdistyksen puheenjohtajan Altti Tuomelan jälkikasvu; Antin traktorilla tanko saatiin sujuvasti ylös ja lopulta kiinnitetyksi sijoilleen.

Kotiseutuyhdistyksen perinteet jatkuvat toki muutenkin osana Ahlaisten kyläyhdistystä. Toimikunta aktivoi käytännön toimia, joten muitakin yhdistyksen perinteisiä toimia voidaan jääädä odottelemaan. Kotiseutumakasiini on tarpeineen on niinikään siirtynyt kyläyhdistyksen hallintaan; rakennus ja sen piha-alue odottelevat pientä pintaremonttia, joka saatanee toteutetuksi vielä kesän aikana.