Torilla tavataan – Ahlaisten tapahtumakesä

Alkuvuodesta Porin kaupunki julkaisi rahoitushaun teemalla ”Rakkaudella porilaisille”. Rahoitusta on ollut haettavana vuosittain vaihtuvilla teemoilla, joihin kaupunkilaiset ovat voineet vaikuttaa. Tämän vuoden teema oli ”Ulkoilmassa”. Ahlaisten kyläyhdistys laittoi hakuun oman ehdotuksensa otsikolla ”Torilla tavataan – Ahlaisten tapahtumakesä”.

Tämä on hankeblogi, joka täydentyy tapahtumakesän edetessä.

— 16.4.2024 — Tapahtumakesän ohjelma valmiina – virittäydy tunnelmaan jo etukäteen

Tapahtumakirjoon mahtuu alustavan suunnitelman mukaan seitsemän musiikkipainotteista tapahtumaa, joita eilisessä hallituksen kokouksessa alustavasti aikataulutettiin. Tapahtumien joukkoon mahtuu lastenohjelmaa, karaokea, toritanssit, yhteislauluilta ja ihan vaan musisointia läsnäolijoiden iloksi. Alustava ohjelma, johon saattaa vielä tulla muutoksia on seuraava, kaikkien tapahtumapaikka on Syreenitori ja sen ympäristö:

Kesäkuu

lauantai 8.6.2024 klo 11 alkaen Lastentapahtuma. Musiikista vastaa Miina Mikkonen ja kumppanit. Lasten taidetapahtuma (taustavoimana Ahlaisten koulun vanhempainyhdistys) samassa yhteydessä. Avoimet Kylät -tapahtuma samana päivänä sekä torilla että muualla – tästä ilmoittelua ertikseen.

perjantai 21.6.2024 klo 10 alkaen Juhannuksen toritanssit. Musiikki: Kvartetti Liila.

Heinäkuu

maanantai 1.7.2024 18-21 Torikaraoke. Vetäjänä Jukka Paloheimo.

lauantai 20.7.2024 klo 10 alkaen Jazzviikon musiikkitapahtuma. Tänne ei ole ikärajaa – kaikki mukaan. Anniskeluoikeudet kahville ja limulle. Musiikista vastaava vahvistetaan myöhemmin.

Elokuu

torstai 1.8.2024 18-19 Yhteislaulutilaisuus, vetäjänä Miina Mikkonen,

keskiviikko 14.8.2024 18-21 Torikaraoke. Vetäjänä Jukka Paloheimo.

Syyskuu

keskiviikko 4.9.2024 18-21 Torikaraoke. Vetäjänä Jukka Paloheimo.

Kuten hyvään tapahtumajärjestelyn etikettiin kuuluu, niin kirjataan vielä perään, että ”Muutokset mahdollisia”. Ohjelmarakenne perustuu osittain alustavaan keskusteluun esiintyjien kanssa, siispä lopullista vahvistusta odotellen.

Mukana menossa: Rakkaudella porilaisille.

—14.4.2024 — Rahoitusta Ahlaisten kesän elävöittämiseen musiikkipainotteisilla tapahtumilla

Syreenitori muodostaa kesäaikana hienon miljöön toritapahtumille – lauantaitori jo sellaisenaan on elämyksellinen kohtaamispaikka kyläläisille, kesäasukkaille ja vierailijille. Normaali toritoiminta tuo torilla kävijöiden ulottuville moninaisen tavaratarjonnan sekä mahdollisuuden viettää yhteistä aikaa kahvittelun ja seurustelun merkeissä. Toritoimintaa on monipuolistettu erilaisin tapahtumin – osallistuminen ”Avoimet Kylät”-toimintaan, iltatorit karaokeiltoineen sekä joitain teematapahtumia mahdollisuuksien mukaan pitkin kesää. Rakkaudella porilaisille -rahituksen avauduttua  alkutalvesta Ahlaisten kyläyhdistys päätti laittaa sisään oman hakemuksensa rahoitukselle toritoimintaan niveltyvillä kesätapahtumien sarjalla. Hakemus vallittiin rahlitettujen joukkoon, joten nyt on odotettavissa tavanomaista tukevampi tapahtumien sarja.Tästä jo näin alkuunsa suuri kiitos Porin kaupungin hankevalmistelulle ja päättäjille.

Musiikkipainotteisia tapahtumia pitkin kesää

Alustavan suunnitelman mukaan odotettavissa on seuraavanlaista menoa:

• Lasten musiikkitapahtuma tapahtuma yhdistettynä lasten ulkotaidetapahtumaan. Musiikkiosuudesta vastaa  Miina Mikkonen ja kumppanit, taideosuudesta vastaa Ahlaisten koulun vanhempainyhdistys.
  • Torikaraoke Jukka Paloheimon laulattamana kolmen iltatorin yhteydessä.
  • Juhannustorin musiikki ja toritanssit.
  • Pori Jazz -viikonloppuun sijittuva jazz- / kevyen musiikn ohjelma.
  • Yhteislauluilta Miina Mkkosen vetämänä.

Toki torilla tapahtuu myös näiden teemapäivien ohella muutakin; kauppa käy ja toivottavasti saadaan nauttia kauniiista kesäsäästä. Sitä toki tarvitsevat nämä tapahtumatkin.

Ohjelmiston aikataulutusta suunnitellaan

Tieto rahoituksen saamisesta vahvistui vasta lähimenneisyydessä, joten konkretiaa kohti suunnitelmaa aletaan viedä lähiviikkoina. Tapahtumien aikataulutus julkaistaan hetti, kun se on saatu sovituksi vastuuvetäjien kanssa. Tiedotusta tapahtmista toteutetaan

• Ahlaisten kyläyhdistyksen www-sivujen https://ahlaistenkylayhdistys.fi/ Ajankohtaista-osiossa (käytännössä tämä artikkeli ja erilliset teemakohtaiset jutut),
  • Ahlaisten kyläyhdistyksen Facebook-sivulla,
  • ”tolppamainoksin”,
  • mahdollisuuksien mukaan lehtiartikkelein sekä
  • levittämällä tietoa lähiaueiden tiedotuskanavissa.

Tapahtumat ovat ilmaisia ja avoimia kaikille, joten nyt on mahdollisuus lisätä Ahlaisten vetovoimaa vierailukohteena myös satunnaisten kävijöiden parissa. Rakkaudella porilaisille -rahoituksen tavoitteena on ollut lisätä yhteisöllisyyttä ja osallisuutta, saada ihmiset liikkumaan ja viettämään aikaa yhdessä, toteuttaa vastuullisia tekoja avoimessa ja maksuttomassa ilmapiirissä ja toteuttaa jotain sellaista, jota ei vielä ole tehty. Kaikkiin näihin teemoihin Ahlaisten tapahtumakesä antaa oman lisänsä.

Tässä artikkelissa raportoidaan toteutuneista tapahtumista sanin ja kuvin – kannattaa siis seurata.