Ahlaisten Ämmä 2023 on Anne Tammisto

Ahlaisten kyläyhdistys on 39 vuoden ajan valinnut Ahlaisissa merkittävästi vaikuttaneen henkilön Ahlaisten Äijäksi / Ämmäksi. Taustaan ja aikaisempiin valintoihin pääsee tutustumaan kyläyhdistyksen sivuilla osoitteessa https://ahlaistenkylayhdistys.fi/yhdistys/ahlaisten-aijat-ja-ammat/. Vuoden 2023 valinta on Ahlaisten Ämmä – Anne Tammisto.

Ahlaisten Ämmä kuljetettiin seilipaattikulkueessa Nuokkatrilta Ahlaisten Markkinoiden pitopaikalle koulun piha-alueelle. Julkistusesittelyn piti Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtaja Aki Gröndahl. Juhlapuhujana oli Viliina Välimäki, joka tunnetaan kaupunki- ja maakuntapolitiikan lisäksi Kellahden kyläyhdistyksen puheenjohtajana sekä laajalti toiminnastaan alueen hyväksi.

Aki Gröndahlin pitämä esittelypuhe:

Ahlaisten Kyläyhdistys valitsee vuosittain Ahlaisten Äijän tai Ämmän. Tämä perinne on jatkunut jo 39 vuoden ajan eli nyt julkistetaan 39. tämän tittelin ansainnut henkilö. Vuoden 2023 Ahlaisten Ämmä on ahlaislainen, joka on pitänyt jalkansa tukevasti Ahlaisten maaperällä, vaikka karhu olisi paattiin tullut, kuten paikallinen sananparsi mainitsee.

Hän jo varsin nuorena astunut isoihin saappaisiin ja vastuuseen, lieneekö ikää ollut vain hiukan toisella kymmenellä hänen aloittaessa vetämään Ahlaisten Urheilijoiden naisten jumppaa Ahjolan liikuntatilassa. Tästä vuosien vieriessä hän on siirtynyt hiljalleen lasten ja nuorten toimintaan ja jatkanut siellä vaikka omatkin tenavat ovat jo maailmalle karanneet. Oma ura urheilussa on keskittynyt suunnistukseen, jossa aktiiviuran kohokohtia on ollut olla edustusmassa Satakuntaa Ruotsissa. Myös Ahlaisten Urheilijoiden hallitustoiminta tuli tutuksi monina vuosina.

MTK:n Ahlaisten maataloustuottajien yhdistys, nuorten kerho on hyvä esimerkki vanhasta talkoohengestä, jossa nuoret, aloittelevat maataloustuottajat auttoivat toisiaan, kokeneempia unohtamatta Täälläkin hän on ehtinyt tekemään pitkän tovin yhteisen toiminnan eteen.

Pitkän päivätyön hän suoritti kodinhoitajana, perustyössä ja myöhemmin esimiehenä. Tästä on helppo siirtyä VPK:n ja SPR:n toimintaan, ensivasteeseen, ensiapuryhmiin ja ruoka-avun pariin.
Kodinhoitajan työ on itsessään jo toisesta välittämistä työnä mutta kun sitä jatkaa työpäivän jälkeen monessa eri organisaatiossa niin voidaan puhua kutsumustyöstä.

Ensivaste on äärimmäisen tärkeä meille kaukana palveluista asuville ja varsinkin se, että apu on tarvittaessa nopeasti saatavilla. Samoin tärkeää on eri tapahtumien yhteydessä saatavilla oleva ensiapu, kuten täällä markkinoillakin saatamme huomata SPR:n ensiapuryhmän muodossa.

Tärkeäksi on osoittautunut myös SPR:n ruoka-apu. Kaikilla meillä ei ole asia niin hyvin kuin luulemme ja tämä tärkeä työ auttaa juuri heitä ketkä sitä eniten tarvitsevat.

Aiemmin viittasin kustumustyöhön. Nyt valittava Ahlaisten Ämmä on ollut perustamassa näitä kaikkia tärkeitä palveluita, joista niin monet ovat hyötyneet ensiavun tai ruoka-avun muodossa. Nämä ovat merkittäviä virstanpylväitä ihan kenen tahansa vapaaehtoistyötä tekevän meriiteissä.

Joten nyt Ahlaisten markinoilla julistetaan tämän vuoden Ahlaisten ämmä, Anne Tammisto.

Kuvia tapahtumapaikalta:

(1)    (2)

(1) Kulkue liikkeellä — liikkeelle lähdettiin Nuokkarilta; (2) … ja päämääärä – markkinapaikka) on saavutettu

(3)   (4)

(3) Ämmä Anne Tammisto SPR-kumppanien kanssa; (4) Anne Tammisto, taustalla julkistuksen tehnyt Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtaja Aki Gröndahl ja juhlapuhuja Viliina Välimäki.

Tavan mukaan kulkuetta johdatti Reijo Hämäläisen Foorti, kulkueen kärjessä julkistaja ja juhlapuhuja, joukko kyläyhdistyksen aktiiveja, joukko entisiä Äijiä / Ämmiä ja muuta väkeä. Markkinapaikalla odotteli runsas markkinayleisö sekä perinteiseen tapaan puhallinorkesteri.