Syksyinen pyöräretki läpi Ahlaisten kylänraitin- Vieraana kj. Lauri Inna

Ahlaisissa on alkusyksyn ajan puhuttanut koulu- ja monitoimirakennuksen poistaminen kuluvan vuoden budjetista. Elokuun puolen välin korvilla kokoontui joukko kyläläisiä – mukana mm. kyläyhdistyksen ja  vanhempainyhdistyksen edustajia –  pohtimaan muuttunutta tilannetta. Pelkotilana tietysti oli se, että uusi koulurakennus jää kokonaan rakentamatta ja oppilaita aletaan keinotekoisin rajasiirtelyin sijoittaa muihin kouluihin. Tästä tapaamisesta Uutisluotsi uutisoi elokuun loppupuolen numerossaan. Tapaamisen anti oli paitsi asian avaaminen päätös saada järjestetyksi tapaaminen kaupunginjohtajan kanssa.

Tapaaminen kaupungintalolla 22.9.2023

Tätä tapaamista alettiin valmistella ja syyskuun lopulle aika lopulta järjestyi. Neljän hengen delegaatio vei viestiä kaupungintalolle; tärkeimpänä oli kertoa ahlaistaisten halu olla mukana kylää koskevien asioiden valmistelussa. Tärkeää tässä on tiedon kulku asioiden oikeasta tilasta, jolloin turhat spekulaatiot ja huhut jääävät syntymättä. Lisäksi esiin tuotiin Ahlaisten kannalta tärkeäksi koettuja asioita; kaupunginosat ovat luonteeltaan erilaisia ja kaikki se , mikä näyttää keskustasta katsottuna tärkeältä, ei näy samanlaiselta Ahlaisten suunnalta katsottuna.

Ykkösasiana tapaamisessa nostettin esille koulun ja päiväkodin sekä ja niiden ympärille rakentuvien palveluiden merkitys. Ahlainen on maaseutumaiseen asumiseen panostava asuinympäristö, jossa lapsiperheillä on hyvä olla ja jonka koulu on turvallinen ympäristö lapsille. Tämä taas luo pohjan lapsiperheiden muutolle alueelle ja sen myötä kaupunginosan kehittymiselle, Koulun osalta kaupunginjohtaja totesi kyseen olevan rahoituspohjan merkittävästä ylittämisestä ja jatkoajan hakemisesta kustannusrakenteiden selvittämiseksi. Koulun rakentaminen jatkuu aiemman päätöksen pohjalta, joskin siirtyneenä yhdellä vuodella eteenpäin. Tätä nyt odotellaan, joskin ennakkotieto 2024 budjetista viestii siitä, että asia menee eteenpäin.

Toinen esiin nostettu seikka oli kaavoitus ja asumista koskevat ratkaisut Ahlaisissa. Ahlaisissa kaavoitus on kangerrellut ja rakennusluvat sen myötä viivästyneet. Samoin kesäasuntojen muuttaminen vakinaiseen asumiseen tarkoitetuksi on ollut perin hankalaa, jos ei suorastaan mahdotonta. Näille asioille kaupunginjohtaja lupasi antaa tukensa ja selvittävän toimintatapojen muuttamisen mahdollisuutta. Ahlaista koskien voisi olla mahdollista tehdä  jonkinlainen linjausasiakirja, joka ottaisi huomioon alueen erityispiirteet osana Porin kaupunkia. Yhdessä todettiin, että alue on täynnä korkeatasoisia kesäasuntoja, jotka mennen tulllen päihittävät vakinaiseen asumiseen tarkoitetut rakennukset; teknistä estettä siis vakinaiseen asumiskäyttöön muuttamiselle ei ole. Samoin tonttimaata alueella on runsaasti; senkin hyötykäyttöön saamista voisi olla mahdollista helpottaa.

Kun kaikki edellä oleva liitetään Porin kaupungin tavoitteisiin Meri-Porin kehittämisestä, voidaan tulevaisuudessa Ahlainen nähdä yhtenä vaihtoehtona uuden syntyvän teollisuuden työntekijöiden asuinympäristönä. Kehityspolun osana on Peittoonkorvan alueen kehittäminen. Sinne on nykyisen läjityskäytön rinnalla mahdollisuus synnyttää teollista toimintaa ja sen myötä työpaikkoja.

Tapaamisessa kaupunginjohtaja Innalle esitettiin kutsu tutustua Ahlaisiin pienimuotoisella pyöräretkellä. Se toteutui 5.10.2023 aamutuimaan.

Pyöräillen Ahlaisten keskustassa

Pyöräretki aloitettiin kaupanmäeltä. Mukana oli kaupunginjohtaja Innan lisäksi viisi Ahlaisten edustajaa. Tarkoitus oli kylänraitti hissukseen kiertämällä tutustuttaa kaupunginjohtaja Ahlaisten miljööseen samalla avaamalla näköaloja alueen yrittäjien toimintaan sekä harrastusmahdollisuuksiin. Liikkeellle lähdettiin siis alamäkeen; ensimmäinen pysähdyspaikka oli Seurakuntakodin piha, jossa Niina kertoi Ahlaisten Ankkurien toiminnasta. Samalla vilkaisu tien toiselle puolelle avasi näkymän VPK:n ja ensivasteen toimintaan. Miina Mikkosen lammasfarmin kautta ajaen seuraava pysähdys olikin luontevasti koulun piha. Tässä vielä kerran saatiin vakuuttelua siitä, että asia etenee ja tiedon kulkua kylän suuntaan valmistelun vaiheesta yritetään parantaa. Tässä yhteydessä kaupunginjohtaja lipsautti myös lupauksen johonkin sunnuntaiseen lentopallovuoroon osallistumisesta. Kirkonmäellä Selivaara Classic oli seuraava pysähdyskohde. Antti itse oli matkoilla, mutta tutustumismahdollisuus työn alla olevaan Mersuun ja museoon matkalla olevaan ralliautoon järjestyi. Mäkeä alas vyoryen torilla käynti unohtui matkalla Ahjolaan. Seilorin kohdalla sentään järjestyi pikku pysähdys, jossa ravintolan lisäksi kerrottiin yrittäjien liiketoiminnasta luontomatkailun ja valmennuksen alueella (Green Crew).. Sieltä reitti jatkui  Kylävainiontien rakennuspprojektille, päiväkotialueelle – myös kirjaston  ja Nuokkarin maisemiin. Rannassa oli mahdollista tutustua Reginan asiantuntevan esittelyn myötä Ahlaisten vesialueiden aiempiin kunnostushankkeisiin sekä tietysti Nuorisoseuran Kyläsaunaan sekä Putajan remonttityömaahan.

Loppumatka mentiin Rantakaupungin kautta kohti Strikan siltaa ja edelleen takaisin päätielle, pikaisesti vanhainkodin alueen tulevia suunnitelmia avaten. Palanut rakennuksen raato hävinnee katukuvasta talven kuluessa ja alue saataneen hyötykäyttöön ensi kesään mennessä. Niitä suunnitelmia Niina avannee aikanaan. HIrrest – perinnerakentamisen, hirsirakentamisen ja erikoipuutyön toimintaa sivuttiin Aikosen takapihaa ohitettaessa. Matka päätyi kaupanmäelle Poppariin matkakahveihin, jotka Niina oli järjestänyt.

Dokumentit matkasta: lähtökuva ja pysähdys koulun pihamaalla.