Avoimet Kylät -päivä siirtyy verkkoon; uutista on täydennetty 21.4.2020

Teksti on osa Satakylien uutiskirjettä 3/2020. Uutista on täydennetty 21.4.2020 Satakylien ohjeistuksella tapahtuman järjestäjälle – tässä tapauksessa Ahlaisten kyläyhdistykselle. Koska tapahtuma on monen eri tahon yhteisponnistus, on ohjeistus koottu tämän uutistekstin loppuun. Ideoikaa ja olkaa yhteydessä Ahlaisten kyläyhdistykseen, joka kokoaa tulevat ehdotukset Satakylät-yhteisölle välitettäväksi.

Suomen Kylät ry:n hallitus päätti 7.4. kokouksessaan, että Avoimet Kylät päivä toteutetaan vallitsevan koronatilanteen vuoksi verkossa diginä. Avoimet kylät -päivä on vuoden 2020 suurin verkossa toteutettava maaseututapahtuma.

Käytännössä Avoimet Kylät päivä toteutetaan sovitusti 13. kesäkuuta, mutta toteutuksessa kylät käyttävät materiaalin julkaisuun erilaisia verkkopalveluita. Kaikki materiaali julkaistaan verkkoon yhden päivän aikana, jotta kylille saadaan maksimaalinen näkyvyys tapahtumasta somessa, mutta myös perinteisessä mediassa.

Kylä voi julkaista Avoimet Kylät päivänä esimerkiksi aiemmin kuvattuja videoita, vanhoja kuvia kuvagalleriana tai esimerkiksi kylähistoriikin verkkolyhennelmän. Sisältö on melko vapaa, kunhan aineisto on digitaalisena ja siihen on olemassa julkaisuluvat tekijältä. Tapahtumaa varten voi myös kuvata uuden videon ja tähän on tulossa Suomen Kylien toimesta webinaari laadukkaan mobiilivideon tekemisestä. Suomen Kylät julkaisee myös toisen webinaarin, jossa käydään läpi podcastin tekeminen kotioloissa. Avoimet Kylät päivän yhtenä teemana on ulkoilu. Tavoitteena on esitellä kylien ulkoilu- ja liikuntapaikkoja verkossa, jotta ihmiset tietävät millaisia ulkoilumahdollisuuksia kyliltä löytyy.

Avoimet Kylät verkossa -päivän pääasiallinen julkaisukanava on Facebook, jonne kylät julkaisevat materiaalin omille sivustoilleen. Tavoitteena on myös, että kylät innostuvat luomaan pysyvän kanavan tiedonvälitykseen ja kylien markkinointiin. Suomen Kylät julkaisevat pienen ohjevideopaketin, jossa käydään läpi kuvien ja videoiden lataaminen Facebook-palveluun.

Muitakin kylän käytössä olevia kanavia voi käyttää päivän toteutuksessa, mikäli sellaisia on jo olemassa. Materiaalit ladataan kylien omiin kanaviin, jonka jälkeen ne linkataan valtakunnalliselle Avoimet Kylät -kanavalle Facebookiin. Kaikki materiaali pyritään linkkaamaan myös Avoimet Kylät karttasovellukseen, jolloin eri kylien sisältöön pääsee helposti tutustumaan linkeistä.

Päivän tavoitteena on näyttää kylien digiosaamista ja sopeutumiskykyä poikkeusoloissa. Avoimet Kylät -päivän verkkototeutukseen voi osallistua matalalla kynnyksellä, joten päivään odotetaan kaikkien aikojen suurinta kylien yhteismäärää. Suomen Kylät ry toimittaa keskitetysti valmista materiaalia, kuten logot ja kuvia päivän ennakkomarkkinointiin.

Päivästä ja sen toteutustavasta tiedotetaan mediaa virallisesti huhtikuun aikana. Ohjeistusta tarkennetaan ja toteutusta kehitetään vielä siihen asti. Tavoitteena on saada tapahtumalle ja kylien verkkotempaukselle valtakunnallista näkyvyyttä. Mediatiedotteeseen tarvitaan myös mukaan esimerkkikylä, joten jos teillä on jo kehitteillä toimintasuunnitelma verkossa toteutettavaan tapahtumaan, olkaa yhteydessä anssi.ketonen@suomenkylat.fi. Saatte mediatiedotteen myös maakunnalliseen käyttöön muokattavaksi ja jaettavaksi medialle.

Uutiseen on tullut täydennys 21.4.2020; alla on sen tekstiä (suunnattu tapahtumien järjestäjille) muokattuna:

Toteutustapa on nyt täysin erilainen, Satakylien nettisivuilta löytyy jo hyvät ohjeet https://www.satakylat.fi/avoimet-kylat/osallistujille/ päivän toteutusperiaatteeista. Päivän aikana siis on tarkoitus julkaista Facebook -sivulla (tai muulla kylän omalla sähköisellä kanavalla) materiaalia kylästä. Erityisesti toivomme esittelyjä kylän ulkoilupaikoista, mutta kuten aikaisempinakin Avoimet Kylät -päivinä, toteutus saa olla täysin omannäköinen ja aihekin vapaa. Video olisi erittäin kiva juttu, mutta myös kuvat/kuvakollaasit, esittelyteksti, historiikin lyhennelmä, podcast jne. ovat myös hyviä. Suomen Kyliltä on tulossa muutamia ohjevideoita, aiheina Facebookin käyttö, videon tekeminen älypuhelimella sekä podcastin tekeminen. Näistä siis saa apua, jos tuntuu ettei materiaalia itse muuten osaa tuottaa. Ja tietenkin  SataKyliltä saa apua.

Ajattelimme myös pitää muutaman virtuaalisen kyläillan, jossa voimme kertoa lisää päivästä sekä neuvoa tarvittaessa. Samassa voidaan yhdessä opetella etäpalaverin pitoa… Seurailkaa siis tiedotteluamme tässäkin suhteessa! Toinen tärkeä tieto liittyen Avoimet Kylät -päivään on uusi konsepti Kyläralli. Aiomme siis koittaa muissa maakunnissa huikean suosion saanutta konseptia Satakunnassa. Kyläralli on normaalisti nimensä veroinen eli autolla ajettava leikkimielinen kisa. Tänä vuonna Kyläralli on kuitenkin sekin etänä ja peliä pelataan ActionTrack -pelisovelluksella joko älypuhelimella tai tabletilla. Pelissä vieraillaan kylillä virtuaalisesti ja vastaillaan visailukysymyksiin. Peli aukeaa Avoimet Kylät -päivänä ja on auki tällä tietoa pari viikkoa. Kaikki tieto Kylärallista on koottu sivuillemme https://www.satakylat.fi/kylaralli/. Toivomme, että innostutte tästä yhtä paljon kuin mekin ja ilmoittaudutte mukaan tähänkin! Tästäkin mielellämme kerromme lisää!