Syreenitori vetää talvikaudellakin – niin kauppiaita kuin asiakkaita

Syreenitorin kauppakautta on jatkettu kauppiaiden toivomuksesta pitkin syksyä aiemmin suunnitellun torikauden jälkeenkin. Aukiolopäivien osalta on menty myyjien mahdollisuudet edellä ja kyläyhdistys on täydentänyt tarjontaa lähinnä kahvikioskin muodossa.

Talvikauden jatko etenee enemmän tai vähemmän vailla pitkän aikavälin suunnitelmaa. Ajantasaista tiedotusta kannattaa seurata tämän sivuston tapahtumakalenterista ja some-kanavissa. Ahlainen paras paikka asua https://www.facebook.com/groups/39441557580/ on linjoilla, samoin Ahlaisten kyläyhdistyksen Facebook https://fi-fi.facebook.com/pages/category/Community/Ahlaisten-kyl%C3%A4yhdistys-1955654714749700/. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan torilla on toimintaa jälleen joulun alla 22.12. Silloin sieltä saa joulun kalatuotteet – ainakin – ja aika näyttää mitä muuta. Seuratkaa tiedotteita. Väliin mahtuu Ahlaisten joulutori 11.12., joka suuren kauppiasmäärän takia on siirretty kylän toiselle toripaikalle, Putajan rantamaisemiin.

Tämän artikkeli kirjoittamiseen antoi kimmokkeen lauantain 27.11. toripäivä. Torin aukiolosta oli tiedotettu Ahlaisten kyläyhdistyksen www-sivulla ja eri some-kanavissa. Kun katsoi myyjäkattausta, alkoi tuntua siltä, että Ahlaisten Syreenitorista on tullut Porin kaupungin keskeisin toripaikka, johon kannattaa hyvän sään – miksi ei huonommankin (istuskelukatos suojaa ainakin sateelta) –  salliessa poiketa kauampaakin. Miksi ei ottaisi lauantain vieton kohteeksi Ahlaisten toria keskustasta, Meri-Porista, Noormarkusta ja Merikarvialta; puolisen tuntia ajomatkaa ja sen jälkeen ollaan Porin viikonlopun ytimessä, Syreenitorilla. Huonommallakin säällä torin tarjonta on käyttökelpoinen ja kahvikioskin katos tarjoaa suojan sateelta. Siispä nokka kohti Syreenitoria.

Mitä sieltä sitten saa: lauantaina 27.11. tarjolla oli

• Kuusikon lihatuotteita,
  • Kukkosen vihanneksia,
  • Pasin kalatuotteita,
  • Nurmen tiskillä hunajaa ja leivonnaisia, tarjonta vaihtelee viikoittain joskin hunaja kuuluu vakiotuoteistoon,
  • Kuusijoensuun metalli- ja puutuotteita,
  • ohraryynivelliä ja
  • nautiskelijoille kahvikioskin tuotteita, joita tavan mukaan nautitaan hyvässä seurassa.

Taas kerran sää oli torillakävijöiden puolella: aurinko paistoi ja pikkupakkanen virkisti muuten oloa. Väkeä virtasi tasisesti läpi toripäivän.  Tältä siellä näytti:

Kuvat on otettu toriajan loppupuolella, joka ei kerro totuutta kävijämäärän osalta. Koko aukioloajan väkeä riitti tasaisena virtana ja kauppa kävi. Vuoden vaihteen jälkeen torielämään tulee todennäköisesti tauko, joskin täsmäiskujen mahdollisuus on aina olemassa. Viimeistään huhtikuussa aloitellaan aiempia vuosia laajemmalla tarjonnalla.