Lahjoitusvarojen avulla uusitaan Syreenitorin aita

Syreenitorista on muodostunut Ahlaisten asukkaiden, kesäasukkaiden ja kylässä vierailevien yhteinen kokoontumispaikka. Toripäivinä tarjolla on hyvän seuran lisäksi monenmoista myytävää niin ruokapöytään kuin muihinkin tarpeisiin. Toria on aika ajoin kohennettu erilaisin hankkein ja ihan muuten vaan: torikoppeja on saatu pari kappaletta, kahvittelukatos suojaa sateelta ja auringolta, penkkejä on hankittu – nämä nyt tulevat mieleen ensimmäisenä. Puutteita kuitenkin on ja aika kuluttaa miljöötä.

Tämä on täydentyvä blogi-kirjoitus, jota jatketaan torin kehittämishankkeen edetessä.

— 15.3.2024 —

Ulkoisen ilmeen kannalta keskeinen asia on sortumisuhan alainen perinteinen rima-aita, joka ympäröi toria. Se onkin – kunhan nyt kesään päästään – kunnostusvuorossa. Samalla katsellaan mahdollisuuksien mukaan sähkönjakeluratkaisuja kohti nykyisiä palvelutarpeita, kun maankaivuuseen muutenkin joudutaan ryhtymään.

Aitahankkeen rahoitus saatiin lahjoituksena varatuomari Tauno Piisin muistamisesta kertyneistä varoista

Torin aidan uusiminen on ollut jo pitkään työlistalla, mutta rahoitus sen osalta on puuttunut. Hankkeen nosti työlistan kärkeen syksyllä 2023 menehtyneen Tauno Piisin muistamisesta kertyneet lahjoitusvarat. Taunolle Syreenitori oli tärkeä paikka, minkä takia perikunnan toiveena oli kukkamuistamisten sijaan ohjata muistamiset Ahlaisten Kyläyhdistykselle Syreenitorin kehittämiseen. Konkreettinen käyttötarkoitus päätettiin yhdistyksen hallituksessa ja siitä on sovittu perikunnan edustajien kanssa.

Kuka oli Tauno Piisi?

Tauno saattaa toki olla monelle ahlaislaiselle tuttu. Kenelle ei, siihen lyhyt selvitys seuraavassa. Piisin perheen vapaa-ajan asunto valmistui 1960-luvun lopussa Fisköseen Baablingin lahden äärelle. Siellä perhe vietti yli viidenkymmenen vuoden ajan kaikki kesät ja ”Suvikalliosta” muodostui Taunolle elämän tärkein paikka. Vapaa-ajan asukkaana Tauno on ollut tuttu näky Ahlaisten raitilla, myös Syreenitorille. Tauno koki toritoiminnan elintärkeäksi koko kylän elinvoimaisuuden ja tulevaisuuden kannalta. Hän näki sen merkityksen kesäasukkaiden ja vakiasukkaiden yhteisenä kohtaamispaikkana. Toria ei ole ilman kauppiaita ja kauppiaita ei ole ilman torilla kävijöitä. Torin sijainti ainutlaatuisessa maalaismiljöössä, partiolaisten munkkikahvit ja muutama ystävällinen sananvaihto tuttujen ja kauppiaiden kanssa lauantaisin olivat Taunolle mieluisia hetkiä. Viimeisen kerran torilla käydessään heinäkuussa 2023 hän oli todennut, että tätä toimintaa tulisi jotenkin tukea. Niinpä Taunon tyttäret päätyivät ohjaamaan mahdolliset muistamiset kyläyhdistykselle torin kehittämiseen.

Työuransa Tauno teki ensin pankkimaailmassa Porin Suomalaisen Säästöpankin toimitusjohtajana ja siirtyi siitä toimimaan yksityisenä lakimiehenä. Itse tunnen Taunon sekä joistain työyhteyksistä että Suomen Kulttuurirahaston kannattajayhdistyksen toiminnasta. Tauno on ollut käynnistämässä pankiltaan tulleiden lahjoitusten muodossa Satakunnan Korkeakoulusäätiön toimintaa, eli vaikuttanut nykyisen yliopistokeskuksen syntyhistoriaan. Tauno Piisi menehtyi syyskuussa 2023 lyhyen sairauden jälkeen 89-vuotiaana. Taunoa koskevat muistokirjoitukset Satakunnan Kansassa ja Helsingin Sanomissa kertovat lisää hänen elämäntyöstään.

Mistä on kyse?

Tästä: Aita maaliskuun takatalvessa. Aita kiertää tienvartta sisäänkäyntien välisen alueen mitalta.

Pituutta vajaa 40 metriä, aitasäleitä n. 400kappaletta metrin pätkinä. Vaakajuoksut ja tolpat päälle. Tästä lähdetään ja kesän korvilla tilalla pitäisi olla uusi aita.

Kyläyhdistys kiittää

Ahlaisten kyläyhdistykselle tämänkaltainen lahjoitus on yhdistyksen toiminnalle osoitettu huomionosoitus, joka sekä lämmittää mieliä että mahdollistaa jälleen yhden kylänraitin viihtyisyyttä parantavan teon. Työtä tehdään vapaaehtoisvoimin ja pysyvät rahavirrat kassaan ovat niukat. Myös yhdistys on kokenut toritoiminnan yhdeksi merkittävimmistä mahdollisuuksista toteuttaa keskeisintä toimintaperiaatettaan (säännöistä mukaeltuna): ”… edistää vakinaisten ja vapaa-ajan asukkaiden yhteistyötä, parantaa alueen viihtyvyyttä ja alueen elinkelpoisuutta, toimia alueen kehittämiseksi, ylläpitää alueen kulttuuriympäristön perinnettä …”. Kiitämme omalta osaltamme kaikkia lahjoittajia. Tauno Piisin tytäret Johanna ja Hannele Piisi haluavat välittää kiitokset lahjoittajille: ”Olemme liikuttuneita ja  todella kiitollisia siitä, kuinka monet ihmiset halusivat isää muistaa tällä tavalla ja uskomme, että isämme olisi asiasta hyvin iloinen.”

(Teksti: Hannu Jaakkola (Kyläyhdistyksen www-ylläpito), yhteistyössä Johanna Piisin kanssa).