Piirakkapaja torstaina 21.3.2024 klo 17 Seurakuntakodilla

Moni on varmaankin tutustunut kesäisellä torilla Anna-Leenan valmistamiin piirakoihin. Aito resepti ja kokenut tekijä. Pieni ongelma noihin piirakoihin on liittynyt – ne tuppaavat loppua kesken silloin kun niitä on ollut tarjolla. Ja aina ei edes ole. Kun ei valmiina saa, niin aina voi kokeilla itse niiden tekemistä. Jos osaa. Nyt oppia on tarjolla.

Artikkelin lopussa (ilmoituksen jälkeen) raportti tapahtumapaikalta.

Piirakan tekemisen saloihin on nyt mahdollista tutustua mestarin opastuksella. Kyläyhdistyksen parissa asiasta oli joskus syksyn korvilla puhetta ja Anna-Leena lupautui opastamaan piirakantekotaidoissa. Asiaa on hauduteltu, kuten hyvään tapaan kuuluu, kunnes lopulta asiassa on päästy toteutusvaiheeseen.

Kyläyhdistyksen ja Meri-Porin seurakunnan yhteistyössä järjestämä piirakkapaja järjestetään Ahlaisten seurakuntakodilla torstaina 21.3.2024 klo 17 alkaen. Leipureita mahtuu mukaan 15 henkilöä.

Tapahtuman tultua tietoon ilmoittautumisten virta alkoi välittömästi, joten kiirettä kannattaa pitää, jos aikoo mukaan mahtua.

Ilmoittautumisia (19.3. mennessä) ottaa vastaan diakoniatyöntekijä Anne Saarinen Meri-Porin seurakunnasta, puhelin  0400-309 801, sähköposti anne.o.saarinen@evl.fi.

Oma piirakkapulikka ja essu mukaan ja piirakantekoon. Tapahtuma on maksuton!

Järjestäjinä ovat Ahlaisten Kyläyhdistys ja Meri-Porin seurakunta.

—————-

Täydennys 21.3.2024

(Lähes) koko Ahlainen leipoo – tai ainakin monta meitä oli

Pajapäivä koitti ja parikymmentä leipojaa kokoontui Seurakuntatakotiin – viimeisimmät puoli tuntia myöhässä. Niin käy, kun ei usko itse kirjoittamaansa tapahtumailmoitukseen eikä edes puhelimen kalenterihälytykseen varttia ennen tapahtuman alkua. Mukaaan mahtui kuitenkin ja aineksia oli vielä jäljellä. Puurot ja muussit sekä taikina piirakkapohjaa varten oli keittiöväen – Jaana, Telle, Lea, Kaija Marja-Liisa, Anne ja Anna-Leena – tekemänä valmiina odottamassa leipojia. Kiitokset heille ja taustaorganisaatioilleen (Meri-Porin Seurakunta, Lampin Martat). Tarjolla oli ainekset sekä riisi- että perunapiirakan tekoon. Ensimmäinen oppi tuli siitä, että perunapiirakka on pyöreä ja riisipiirakka soikea.Vapaasti tulkiten tätä ohjetta sitten noudatettiinkin; muotoja oli monenlaisia (katso kuvat alla). Oikea kaulitsemistapa ja riittävästi jauhoa tekemiseen, lopulta taiten tehty rypytys kruunaa lopputuloksen. Piirakkamaistajaiset järjestettiin uunin tuotantokapasiteetin säätelemään tahtiin illan mittaan kahvi- ja mehutarjoilun sekä mukavan seurustelutuokion kera. Loppu tuotos kulkeutui leipojien kotiväen, varmaa myös omiin, suihin, leipojien matkassa.

Todisteeksi seuraavat:kuvat:

Puhtaat jauhot pussissa. Tärkeää on valita oikeat jauhot taikinaan ja leivontaan.     Näistä nappuloista se piirakka syntyy.

Tällainen. Vain rypytys puuttuu.

Rypytyksiä sitten onkin monenlaisia, samoin muotoja.

Leipojat työn äärellä.

Loppuun vielä kiitokset Meri-Porin seurakunnalle, järjesteyt tehneille aktiiveille ja tietysti leipojlle.