Perusopetuksen muutoksia vastustetaan. Satakunnan Kansan toimittaja paikalla Ahlaisten koululla keskiviikkona 27.5 klo 16.00. Tulkaa mukaan ottamaan kantaa.

Porin kaupunki on tekemässä merkittäviä muutoksia perusopetuksen järjestelyihin sekä Ahlaisten palveluihin:

• Ahlaisten koulun 3-6 luokat ollaan siirtämässä Noormarkkuun.
  • Koulurakennus halutaan purkaa ja alueelle rakentaa uusi tilapäisratkaisu.

Tavoitteena on keskittää Porin kaupungin palveluita koulun alueelle kattaen perusopetuksen 1-2 luokat (huom! ylimmät luokat ollaan siirtämässä Noormarkkuun), päiväkodin, esiopetuksen, kirjaston ja terveyspalvelut. Tavoite sinänsä on hyväksyttävä ja kustannuksia säästävä, mutta asioiden kiireellinen, lautakuntakäsittelyn ja huolellisen valmistelun ohittava käsittelytapa ei ansaitse kunniamainintaa. Alueen asukkaita ei ole kuulutu sen enmpää kuin luottamushenkilöitä informoitu asiassa. Rakenteitlaan terve koulurakennus halutaan purkaa ja korvata se tilapäisrakenteilla; tämä trehdään tilanteessa, jossa tarvittaisiin välittömiä kustannussäästöjä kaupungin talouden tasapainoittamiseksi. Pelkät koulurakennuksen purkukustannukset ovat mittavat, puhumattakaan tilapäisrakentamisen hinnasta. Pitkän aikavälin tavoite vaikuttaa suuntautuvan siihen, että kun koulurakennus on purettu, koulun toimintaa ei enää Ahlaisissa ole mahdollista jatkaa.

Katso erillinen artikkeli aiheesta: https://ahlaistenkylayhdistys.fi/2020/05/25/muutoksia-ahlaisissa-virkamiesten-ehdotukset-saastotoimiin/

Satakunnan Kansa on huolestunut asiasta ja on tekemässä asiasta artikkelia – jo aiemman kirjoituksen lisäksi. Toimittaja ja valokuvaaja ovat paikalla keskiviikkona 27.5.2020 klo 16. Tulkaa mukaan ja sanokaa sanottavanne.

(Teksti: Hannu Jaakkola)