Kyläyhdistyksen Leader-hanke etenee – täydentyvä tapahtumablogi

Ahlaisten kyläyhdistys haki Leader-rahoitusta kehittämishankkeelle ”Valoa ja Opastusta”, jonka tarkoituksena on päivittää teknisesti vanhentuneet kausivalot uusiin LED-tekniikalla toteutettuihin sekä uudistaa Ahlaisten alueen viisi opaskarttaa (kyltit) ajantasaiseksi. Tässä artikkelissa seurataan ”blogimaisesti” hankkeen toteutuksen etenemistä.

Artikkeli täydentyy tapahtumien edetessä. Uusimmat tapahtumat ovat artikkelin alussa.

— 23.1.2021 —

Kausivalojen kausi on tältä osaa päättynyt

Tapahtui lauantaina 23.1.2021. Jotenkin nuo lauantaiaamut on koettu vallotalkoiden osalta sopiviksi viikon hetkiksi; näin oli sovittu myös valojen poiston osalta. Aamukahdeksan pintaan myrskyä ja myräkkää uhmaava iskujoukko  valmistautui Niemen nosturin avustuksella siirtämään valot varastotiloihin odottelemaan seuraavaa valokautta joulun 2021 alla. Pohdintaa käytiin aiemmin valojen poistamiselle sopivasta hetkestä – ulkoista painetta oli luotu yhdistykselle tulleiden kyselyiden muodossa ja epäilyjä vielä juhannuksenakin loistavista kausivaloista oli kuultu. Kevätpäivän seisausta oli sitäkin ehdotettu – silloin valoisa aika käy pimeää pidemmäksi.

Työ sujui sutjakasti ja valot on nyt varastoitu Putajan tiloihin. Palaute uusista valoista on ollut positiivinen; toiveena toki on ollut valojen määrän lisääminen kattamaan koko kylänraitti nykyisestä alkupisteestä aina kirkolle saakka. Asia on jäänyt pohdintaan: Kun katuvalaistusta – saatujen tietojen mukaan lähivuosina – uusitaan, voisi siinä yhteydessä toteuttaa tolppien valopistokkeiden asennuksen nykyistä laajemmin. Asia vaatii toki hyvää tahtoa Pori Energialta sekä mahdollisesti asennuskustannusten kattamista. Tämän päälle tulevat tietysti uusien valojen hankintakustannukset. Tätä asiaa on pohdittu tämän kirjoituksen 28.11.2020 -osiossa alla.

Kirjoittelu hankkeen tästä osasta päätyy tähän. Toisena osionahan hankkeessa oli kylän eri osiin tulevien opastetaulujen uusinta. Kirjoittelu jatkuu keväällä tämän hankeosion etenemistä raportoiden.

— 28.11.2020 —

Valmista tulee – valot joulukautta valaisemaan

Lauantaiaamun (28.11.) hämärässä kahdeksanhenkinen iskujoukko kokoontui kylänraitin alkupäähän valmistautuen uusien valojen asentamiseen tolppapaikoilleen. Uudet valot korvaavat vuosikymmenet käytössä olleet entiset, teknisesti elinkaarensa jo ohittaneet hehkulamppupohjaiset”tähdet” nykyaikaiseen LED-tekniikkaan pohjautuvilla, entistä kirkkaammilla tähdillä.

Työ aloitettiin kylänraitin Lampin-puoleisesta päästä Hakamäen kohdalta. Asentajajoukkoon oli koottu – tavan mukaan – kaikkeen tarvittavaan pystyvä talkooporukka: Ilkka Niemi nosturiautoineen, Reijo Kankaansivu tarvittaviin sähköasennuksiin, varsinainen asentajatiimi Klaus Nordman, Pauli Nummelin, Tapio Salminen, Kristiina Åkerlund, Mikko Haapatie, ja kokenut kahvitusvastaava Anna-Leena Sipinen. Asentajatiimi vastasi myös tarvittavasta liikenteenohjauksesta, joka kapealla ja mutkaisella kylänraitilla on välttämätön. Tapahtuman dokumentointi oli vastuutettu Ahlaisten kyläyhdistyksen puheenjohtajalle Aki Gröndahlille. Kuuden tunnin työrupea tuotti komean tuloksen – uudet näyttävän näköiset, kirkkaasti loistavat tähdet  valaisevat nyt kylänraittia välillä Hakamäki – kirkkoaukio. Yhdelle valoista jouduttiin ennen asennusta antamaan ensiapua sen verran, että Reijo sähköasioiden asiantuntijana vaihtoi sen toimimattoman LED-nauhan uuteen; valojen valmistelun yhteydessä (18.11.) huomatitin yhden valon kytkentä puutteelliseksi. Toimittajalle tehdyn reklamaation tuloksena saatiin uusi LED-nauha, jonka Reijo asensi valojen runkoon uuden tilalle. Nyt voidaan todeta kylään syntyneneen vankkaa asiantuntemusta myös LED-valojen rakentamisesta.

Kyselyitä ja kummastelua on herättänyt valojen vähäinen määrä suhteessa raitin pituuteen sekä niiden sijoittelu paikoin ryppäisiin. Tältä osin on hyvä palauttaa mieleen pala kyläyhdistyksen historiaa, mikä selvittää sekä määrän että sijoittelun. Asiaa on käsitelty jo aiemmin tässä blogissa (tekstivirrassa alempana), mutta toistan sen vielä tässä. Aikanaan valot hankittiin ja toteutettiin kylän yrittäjien ja kyläyhdistyksen yhteisenä hankkeena – yksityiskohtia en tunne. Hanke vietiin läpi suuren yleisön näkökulmasta hiljaisuuden vallitessa – halukkaita valojen rahoittajia ei suuresti ja julkisesti kylillä haettu, vaikka sellaisia olisi varmasti ollut muitakin kuin valikoituneet kelpuutetut. Valojen määräksi asettui siten tuo mukaan tulleiden yrittäjien määrä ja sijaintipaikaksi heidän toimipaikkansa. Sen takia valoja saattaa olla paikoin parikin peräkkäin ja sitä seuraamassa pitkä tyhjä tolppajono. Rahoitusrakennetta en tunne enkä tolppien lupa- ja sähkötyöratkaisun taustoja. Joka tapauksessa silloisen kyläyhdistyksen ponnistus on ollut hieno osoitus yrittäjien yhteistyöstä kyläyhdistyksen kanssa ja lopputulos on piristänyt kylän ilmettä vuosikymmenet joulun aikaan vallitsevana pimeänä kautena. Nyt kuitenkin yhtenä valojen määrän lisäämisen esteenä on rahan lisäksi aikataulun puitteissa epäselväksi jäänyt lupakäytäntö sekä tolppa-asennusten kustannus.

Jos kylänraitti valaistaisiin koko matkalta muutaman tolpan välein, tarvittaisiin nelisenkymmentä valoa nykyisen 14:n  sijasta – uushankintaan jäisi siis 26 valoa. Pelkkä valojen hankintahinta liikkuisi tasolla 15.000-20.000 EUR asennustarvikkeineen. Lisäksi tulisi sähköasennuksen tolppatyö (ostopalvelu Pori Energialta) ja lupamaksut (jos lupia ylipäätään saadaan; nyt vaikutti vaikealta lyhyen rahoituksen hakuaikataulun puitteissa). Edellä oleva laskelma on spekulatiivinen, eikä kirjoittaja ota vastuuta sen täydestä oikeellisuudesta, mutta suuntaa-antavuudesta kyllä.

Kylänraitin valaistuksessa (huhujen mukaan) on odotettavissa lähiaikoina (-vuosina) siirtymä LED-pohjaiseen valaistukseen, jonka valojen hallinnasta vastaava yritys tulee joka tapauksessa tekemään. Tuohon yhteyteen olisi luontevaa suunnitella myös tolppien kausivalosähköistystä yhteistyössä Pori Energian kanssa. Käytännössä sähköistys merkitsee rinnakkaisen pistokeliitännän asentamista valotolppaan, mikä sinänsä ei ole valtaisa työ, mutta erillisenä tehtynä ilmeisen hintava. Tuohon ajankohtaan varautuen voidaan vähitellen hakea rahoitusmallia lisävalojen hankinnalle samaan tapaan, kuin monissa muissakin kylän kehittämisen kannalta tärkeissä hankkeissa on tehty – hyvänä esimerkkinä ovat vesistöjen parantamis- ja ruoppauhankkeet.

— 18.11.2020 —

Hiljaiselon jälkeen taas tapahtuu – valot valmiiksi tolppa-asennusta varten

Pari viikkoa on mennyt valmistellessa seuraavaa työrupeamaa, jossa valmiit sovittimet pitäisi asentaa valoihin. Välipää maalaustalkoiden jälkeen ei ole ollut pelkästään laiskottelua; tarvikkeet – pussillinen sopivia pultteja, toinen muttereita ja kolmas prikkoja ja lisäksi nippusiteitä – piti hankkia. Ja hankittiin. Aki rakenteli koekappaleen ja sen jälkeen talkooporukka – Aki Gröndahl, Hannu Jaakkola, Reijo Kankaansivu, Teuvo Mäntylä ja Tapio Salminen – ryhtyi toimeen. Toimeksiantona Akilta talkookutsussa oli ”mukaan työkalut 17mm pulttien ja mutteriden käsittelyyn”. Toimeksianto tuotti pari räikkää, kiintoavaimia ja porakoneeseen liitetyn mutterivääntimen sekä katkaisupihdit nippusiteille. Näillä työ sujui vauhdilla ja parissa tunnissa työ oli tehty. Nyt valot odottavat Putajalla seuraavaa työvaihetta, paitsi yksi, jossa on katkos sähkön syötössä. Tästä reklamoidaan toimittajalle. Onneksi talkooporukassa oli myös sähkötyötaitoinen jäsen (Reijo), joka lupasi katsastaa alkuvaiheessa sähköongelman syyn; ehkä tuokin valo saadaan vielä toimivaksi ilman vaihtamista.

Kuvissa talkooväkeä, lopputulos – 14 valoa – odottamassa tolppaanpanijaisia sekä ”art designerin” suunnittelema tolpppakyltti muistuttamaan rahoittajan panoksesta Ahlaisten viihtyvyyden parantamiseen. Viimeinen vaihe, eli valojen asentaminen paikoiilleen tolppiin, on suunniteltu runsaan viikon päähän viikonlopulle. Samassa yhteydessä tehdään tolpassa olevien kiinnikkeiden siirto vastaamaan uusien valojen mitoitusta. Siitä tulee seuraava tarina, kunhan on suunnitelmia enemmän kerrottavaa ja asiaan liittyvää dokumentaatiota tarjolla.

— 23.10.2020 —

Maalaustalkoot – työ ammattilaisen käsiin

Maalaustyötä kohtaan odotukset eivät olleet korkealla, kun alkuperäisenä ajatuksena oli hankkia spray-maalia ja sotkea sen kanssa maalipinta paitsi maalauskohteena oleviin sovittimiin, todennäköisesti myös maalarien talkooporukan pintaan. Maalineuvoa kylän ammattilaiselta kysyttäessä projektin tämä osuus sai uuden käänteen: Antti Selivaara, olla on huippuammattilaisen maine autojen maalauksesta ja entisöinnistä ja takana pitkä alan yrittäjäura, maalineuvojen sijaan ilmoittautui mukaan talkoolaiseksi ja tarjoutui suorittamaan maalaustyön säänkestävällä epoksimaalilla – jatkumo aikanaan sepäntyönä tehdyille tolppakiinnikkeille saatiin kestävyyden osalta myös vastarakennetuille sovittimille – maali pysyy ja ruoste ei vaivaa. Myös maalauspiste muuttui kyläyhdistyksen puheenjohtajan ulkorakennuksesta / Putajan rantamakasiinista Antin automaalauksiin tarkoitettuun maalaushalliin, joka työturvallisuuden ja työskentely-ympäristön osalta täyttää kaikki CE- yms. sertifikaattien edellytykset.

Maalaustyö sai kunniakkaan alun, kun maalari itse posautti pihaansa pari vuotta sitten takaisin perheen omistukseen hankkimallaan, isänsä Mikko Selivaaran aikanaan kunnostamalla Lincolnilla. Antti oli siirtämässä sitä kohti talvivarastointia ja välietappina oli Antin verstastila. Parhaillaan siellä oli entisöitävänä Mercedes Benz avoauto ja punainen Alfa Romeo. Lincoln kulkeutui Selivaaran perheeltä erinäisten Suomessa koettujen vaiheiden jälkeen pitkähköksi ajaksi Italiaan sikäläisen autokeräilijän omistukseen.    Sieltä Antti hankki auton takaisin perheeseen pari vuotta sitten. Maalarityön ja entisöinnin laatua kuvaa se, että auton maalaus ja sisustus ovat edelleenkin, kymmenien vuosien jälkeen, Antin isän käsien jäljiltä ilman myöhäisempää ehostusta.

Lienee aika siirtyä pitkähkön johdattelun jälkeen itse maalausasiaan.

(1)  (2)  (3)

(4)   (5)

(6)

Vajaa kolmekymmentä sovitinta (1) vietiin Antin maalaamoon, minkä jälkeen alkoi sovitinten valmistelu maalausta varten. Vaativa tehtävä (2) – puhdistaminen tinneripohjaisella puhdistusaineella – uskottiin kyläyhdistyksen puheenjohatajalle Aki Gröndahlille. Puhdistetut sovittimet asetettiin maalaustelineeseen (3) kuivumaan ja tovin kuluttua pääsi varsinainen maalaus käyntiin (4, 5). Lopputulos näkyy viimeisessä (6) kuvassa. Eiköhän noiden kanssa selvitä seuraavat vuosikymmenet, kunnes taas valojen seuraava uusinta on ajankohtainen.

Työ on tehty. Kuivumista odotellessa on taas aikaa tutustua Lincolnin V12-moottoriin. Näin kuviin saatiin maalarimestari myös ilman maskia.

Sovittimet lienevät kuivia tätä kirjoitettaessa. Työ jatkuu sovittimien liittämisellä valoihin. Valojen korkeus suhteessa tolpassa oleviin kiinnittimiin poikkeaa sen verran aiemmista, että kaikki 14 valotolppaa joudutaan käymään läpi ja siirtämään tolpissa olevien kiinnikkeiden paikkaa uusien valojen mukaiseksi. Tästä on sitten tulossa seuraava jatkokertomuksen osa, jos ei muuta aiemmin keksitä.

— 20.10.2020 —-

Valojen tolppakuntoon saattaminen vaatii käsityötä

Hankintaa valmisteltaessa todettiin maahantuojan tarjoamat kiinnikkeet tolppa-asennusta varten niin kevytrakenteiseksi, että vahva epäily ”peltisoirosta” tehdyn kiinnikkeen kestävyydestä Ahlaistenkin aluetta ajoittain riivaavissa talvimyrskyissä jäi epäilyksen alaiseksi. Hinnoittelultaan kiinnikkeet todettiin lisäksi turhan kalliiksi, joten tässä nähtiiin myös mahdollisuus kustannusten säästöön hyödyntämällä entisiä tolpissa olevia kiinnikkeitä ja tekemällä valoihin tarvittavat sovittimet itse. Entisten valojen toplpissa jo valmiina oleva kiinnitystekniikka on vankkaa ahlaislaista sepäntyötä, jonka takana on Esko Hakamäki. Uuteen siirryttäessä ne olisi pitänyt poistaa ja korvata uusilla – lisätyötä siinäkin. Niinpä päädyttiin ottamaan mittaa vanhojen valojen kiinnitystekniikasta, hankkimaan niihin soveltuvaa metalliprofiilia ja rakentamaan itse  valoihin tuleva sovitin entiseen kiinnitykseen soveltuvaksi. Toimeen ryhdyttiin: käyttöön saatiin sopivat työstökoneet ja kyläläisten aktiiveista talkooseen mukaan Pertti Haapajärvi.

Yhden viikonlopun aikana tehty runsas kymmentuntinen työrupeama, ensin metalliverstaalla profiilien rakentelussa Mäntyluodossa ja sen jälkeen Pertin verstaalla hitsauksessa, tuotti ensin kolmisenkymmentä ”profiiliteräspätkää”.Nämä Pertti hitsasi valoihin sopiviin kiinnityspaloihin. Sovittimet – kolmisenkymmentä kaikkiaan – on nyt luovutettu yhdistyksen puheenjohtajan haltuun odottamaan maalaamista ja lopulta kiinnittämistä uusiin kausivaloihin.

Tarina jatkuu, kunhan taas jotain tapahtuu – seuraavana on vuorossa sovittimien maalaaminen. Mielenkiinnolla odottellaan maalausjälkeä – miltä näyttävät lopulliset sovittimet ja erityisesti maalarit työn tultua tehdyksi. Seuraavana vaiheena tämän jälkeen on sovittimien kiinnittäminen valoihin, minkä jälkeen valot ovat valmiina käyttöön otettavaksi.

— 16.10.2020 —

Hanke on nyt toteutumisvaiheessa

Hanke

Ahlaisten kyläyhdistys haki keväällä rahoitusta kausivalojen ja opastetaulujen uusimiseen. Hankehakemus saatiin valmistelluksi maaliskuuksi ja rahoituspäätös tuli sopivasti niin, ettää syyskeleillä päästiin käynnistämään sen toteutusvaihe. Kustannusarvio on 10.700 EUR; tästä julkinen tuki kattaa puolet. Loppuosa muodostuu yhdistyksen omarahoituksesta ja vastikkeetonta työtä; jälkimmäinen käsittää parisataa tuntia talkootyötä, joka tarvitaan sekä valojen että opastaulujen asennuskuntoon saattamiseen ja paikalleen asentamiseen. Tähän talkooseen ovat kaikki asiasta kiinnostuneet tervetulleita – yhteys puheenjohtajaan ja hommiin!

Hankkeen rahoitus tulee Karhuseudun hallinnoimasta Leader-ohjelmasta, jolla edistetään maaseudun elinkelpoisuutta ja kehittämistä.

Entisten kausivalojen teknisen kunnon on jokainen talviseutuna kylänraittia tallannut varmasti huomannut: osa lampuista on palanut asennushetken uusinnasta huolimatta ja niissä on myös erinäisiä teknisiä puutteitya. Nykyisistä opastetauluista osa on täysin palvelleina lopettanut hoitamasta tehtäväänsä, ja loppujenkin osalta sisällöt osin kuvaavat kylän historiaa.

Hankkeesta irrallisena työnä parannellaan kyläyhdistyksen www-sivujen info-osioita resurssien sallimissa puitteissa; tämäkin parantaa  Ahlainen-infon saatavuutta. Tarkoituksena on saada Ahlaisissa asuville, mökkiläisille ja vieraileville kylän palvelu-, kulttuuri, retkeily- ja nähtävyystarjonta tutuksi ja helposti löydettäväksi.

Kausivalot

Hankkeen ylivoimaisesti suurin kustannuserä on kausivalojen uusinta. Vanhat kausivalot – varmaan jokainen on huomannut – eivät tahdo teknisesti kestää esilläolokauttaan joulun kahden puolen. Kritiikkiää on saanut myös valojen vähäinen määrä ja sirottelu hajalleen pitkin Ahlaistentietä. Tähän on perustellut syynsä: valot on aikanaan hankittu ahlaislaisten yrittäjien rahoituksella ja tolppaliitännät on tehty yhteistyössä Pori Energian kanssa. Valoja on nyt 14 ja ne sijaitsevat silloisten rahoittajien  yritysten läheisyydessä. Osa näistä yrityksistä ei enää ole toiminnassa, minkä takia valojen sijoittelu on taustaa tuntemattomilla herättänyt hämmästelyä. Tarina kertoo, että tuolloinkin lisähalukkuutta valojen hankintaan olisi kylässä ollut, mutta kaikkia halukkaita ei  tuolloin hyväksytty mukaan hankintaan.

Uudet valot on hankittu kilpailutuksen perusteella Suomen Jouluvalo Oy:ltä ja ne asennetaan entisille valoille varattuihin tolppiin. Alla olevissa kuvissa valopaketti saapuneena Ahlaisten tantereelle  ja valojjen ensimmäinen yksilö koekäytössä , ”tolppana” yhdistyksen puheenjohtaja Aki Gröndahl. Hankintavaiheessa toki pohdittiin valojen määrän lisäämistä, mutta pari seikkaa nousi esteeksi:

• Valojen hankintahinta kattamaan keskeisen osan kylänraittia sopivin tolppavälein (Paloheimontie – Kirkko) olisi kustannuksiltaan tasolla useita kymmeniä tuhansia EUR. Tähän ei yhdistyksen resursseilla ole mahdollista lähteä – ei vaikka siihen saataiisiin nykyisen tasoinen (50%) avustus.
  • Tolppia koskevat rakennusluvat (valojen tolppakiinnikkeet ja sähköliitäntä) joudutaan hakemaan erikseen. Lupakäytännöt ja asennuskustannukset eivät rahoituksen hakuaikataulun puitteissa selvinneet. Luvat ja uudet sähköliitännät aiheuttavat tietysti myös kustannuksia. Varmuutta
    lupien saamisellekaan ei ole tullut.
  • Nykyisten valojen siirtokaan yhtenäiseksi (muutaman sadan metrin) valoalueeksi ydinkeskustaan ei lupa- ja asennussyistä johtuen ole myöskään mahdollista.

Niinpä lisävalojen saamiseen ei tällä hetkellä ole sen enempää taloudellisia kuin teknisiäkään mahdollisuuksia. Hankkeessa päädyttiinkin vain uusimaan nykyiset valot, rakentamaan itse niiden olemassaoleviin tolppiin tarvittavat kiinnikkeet (talkootyönä) ja ottamaan uusitut valot käyttöön juhlavasti entiseen tapaan Adventtisunnuntain tietämillä.

Valojen määrän lisäämiseen voidaan palata, mikäli löytyy innovatiivinen tapa rahoittaa hankinta ja niiden asennuskustannukset. Tässä aktiivisena voivat olla niin kyläläiset kuin halukkaat yhteistyökumppanitkin.  Varmaa on, että tällä kertaa jokainen halukas pääsee mukaan valaistujen joukkoon.

Jätetään tämä asia hautumaan. Kyläyhdistys odottaa ideoita ja ehdotuksia asian tiimoilta,

Opastetaulut

Hankkeessa uusitaan nykyiset opastetaulut sekä teknisen ratkaisun että sisältöjen osalta. Uudet  opastetaulut sijaitsevat pääosin nykyisten paikkoilla: Kylänrannassa, K-Marketin yhteydessä, Poikeljärven huoltoaseman alueella, Meritien pysäköintilevennyksen yhteydessä ja Kirkon aukiolla (Vaaksin ulkorakennuksen läheisyydessä). Opastetauluihin tehdään uudet alumiiniset taustarakenteet ja karttapohjat sekä niiden opastesisältö päivitetään nykyhetkeen

Tarina jatkuu ja täydentyy