Joulurauhan julistus Ahlaisten kirkolla jouluaattona klo 12. Joulutulet syttyvät Ämtöntien varteen klo 15.

Joulurauhan julistus klo 12

Perinteinen joulurauhan julistus tapahtuu jälleen jouluaattona Ahlaisten kirkolla klo 12. Perinteen on aloittanut aikanaan Ahlaisten Kotiseutuyhdistys vuonna 1996 ja nyt sitä jatkaa vanhaa kaavaa noudattaen Ahlaisten kyläyhdistys.Tuolloin julistus oli nykyistä vapaamuotoisempi ja julistajana toimi tuolloinen Kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja Ani Inberg. Nykymuotoinen julistus on myös samalta ajalta, eli sen myötä Ahlainen on rauhoittunut joulun viettoon jo lähes kolmenkymmenen vuoden ajan, tarkkaan ottaen nyt  joulurauhan julistuksen merkeissä kokoonnutan kirkonmäelle 27:n kerran.

Julistuksen tänä vuonna entiseen tapaan lukee Altti Tuomela. Mukana on myös puhallinkaksikko Tauno Wrang & Kristian Wrang luomassa tunnelmaa. Joulurauhan julistus aloittaa virallisen joulun ajan Ahlaisissa  ja tuo paikalle runsaslukuisan joukoun Ahlaisissa jouluaan viettäviä. Tervetuloa tuttuja tapaamaan!

Kuvat: Vasemmalla Turun joulurauhan julistus, pergamentti; https://www.turku.fi/joulurauha. Oikealla Ahlaisten julistuskäärö.

Täydennys jouluaatolta: Tapahtuma aloitettiin puhallinkaksikon soittamalla ”Kuului laulu enkelten” kappaleella. Altti Tuomela luki päivän Satakunnan Kansasta  peräisin olevan runon ja jatkoi joulrauhan julistuksella (teksti on alla). Tilaisuus päättyi tavan mukaan ”Maa on niin kaunis” yhteislauluun puhallinkaksikon johdattamina. Paikalla oli arvion mukaan 80-90 kuulijaa – muistikuvani mukaan ehkä yksi suurimmista väkimääristä. Nyt siis kaikki kääntyvät kohto rauhaisaa jouun viettoa. Hyvää ja Rauhallista joulua.

(1)  (2)   (3)

Kuvat: (1) Joulurauhan teksti. (2) Puhallinsoittajat Kristian ja Tauno Wrang sekä Altti Tuomela. (3) Kuva yleisöstä..

Joulun kynttiläpadat syttyvät klo 15

Pitkään jatkunut perinne on myös joulupatojen sytyttäminen kylänraitin varteen. Kyläyhdistys sytyttää joulupadat Ämtöntien varteen klo 15 tienristeyksen ja Ämtön sillan väliselle alueelle. Joulun tunnelmaa täydentävät kylän pihateiden päässä olevat asukkaiden omat joulupadat; myös tämä vaikuttaa muodostuneen perinteeksi.

(1)   (2)

(1) Kuva vuodelta 2020 ennakkona. (2) Tämä saatiin aikaiseksi 2022 (kuva aattoillalta).

Täydennys joulun jälkeen (kunhan judettiin): Puolen tusinan sytyttäjän voimin levitettiin toistasataa jouupataa tien kahden puolen. Valoa riitti jonkin verran sillan toiselle puolelle saakka. Iskujoukko kävi keräämässä hylsyt seuraavana aamuna ja sijoitti ne metalliromukeräyksen kautta tuottamaan hyötyä yhdistyksen tulevaan toimintaan.

Ahlaisten kyläyhdistys toivottaa kaikille hyvää joulua ja menestystä vuodelle 2023!