Ahlaisten kyläyhdistyksen toimintaa 2023

Vuosi on vaihtunut ja uuden toimivuoden tapahtumat painavat päälle. Näistä tässä yhteydessä lyhyesti.

Yhdistyksen hallitus järjestäytyi 16.1.2023 pitämässään kokouksessa. Hallituksen kokoonpano vahvistettiin aikanaan syyskokouksessa ja luottamus erovuoroisten jatkolle oli selkeä. Samoin puheenjohtajaksi valittiin edelleen Aki Gröndahl. Hallituksen kokoonpanoon pääsee tutustumaan osoitteessa https://ahlaistenkylayhdistys.fi/yhdistys/hallitus/; täältä selviävät myös 16.1.2023 pidetyn hallituksen kokouksen valinnat vastuutehtäviin.

Vanha-Putajan remontti alkaa maaliskuussa 2023.Yhdistyksen kokoontumistilana on ollut pitkään Vanha-Putaja. Rakennuksessa aloitetaan maaliskuussa 2023 korjaustyöt, minkä johdosta se on pois käytöstä remontin valmistumiseen saakka. Tämä vaikuttaa paitsi kokouksiin, jotka ainakin osin siirtyvät Ahjolaan, myös kaikkeen Vanha-Putajan ympärillä tapahtuneeseen toimintaan. Kesäkahvilaa ei ole mahdolista luonnollisestikaan pitää ja sen myötä mitä ilmeisimmin matonpesupalvelua ei voida järjestää. Samoin kesätyöntekijöiden palkkaaminen tuskin on mahdollista, koska toimitilaa ei ole osoitettavissa ja keskeiset työtehtävät ovat sen myötä poistuneet. Koska remontin  valmistumisaikataulu ei ole tässä vaiheessa tiedossa, on syytä varautua myös joulumarkkinoiden siirtymiseen toisaalle. Nämä aisat selviävät aikanaan ja tiedotusta seuraamalla pysytte ajan tasalla. Remontti on nyt tarjouspyyntövaiheessa. Kun urakoitsija on selvillä, ollaan ainakin pätkän verran viisaamoia tulevaisuudesta ja rakennustöiden kulusta sekä vaikutuksista Putajan ympäristöön. Todennäköistä on, että alueelle tulee merittäviä liikkumisrajoituksia.

Monitoimitalon rakennustyöt. Toinen remonttikohde kylällä on koulun alue. Lasten kaikottua koulun pihapiiristä alkaa uuden monitoimitalon rakentaminen. Sen seurauksena osa pihapiiristä suljetaan käytöltä ja esimerkiksi Ahlaisten Markkinat siirtyvät tämän vuoden osalta toisaalle.

Ahlaisten kyläyhdistyksen kevätkokous pidetään maanantaina 27.3.2023 klo 19 alkaen Ahjolassa. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat eli keskitytään päättyneen toimintavuoden 2022 jälkipyykkiin – tilit ja toiminta kohteena.

Pääsiäistori 8.4.2023 aloittaa vuoden 2023 torikauden. Tori on avoinna perinteiseen tapaan ja ainakin pääosin perinteisten myyjien voimin klo 9-13.

Säännöllinen torikausi aloitetaan Äitienpäivän alla lauantaina 13.5.2023 (klo 9-13) ja se jatkuu syyskuun lopulle, viimeinen säännöllinen toripäivä on 30.9.2023. Toripivät ovat lauantaisin koko kesän, åpaitsi markkinapäivänä ja todennäköisesti Noormarkun markkinoiden lauantaina. Erillisiä toritapahtumia saattaa olla tämän kauden ulkopuolella, kuten aiemminkin, samoin joitain kesätapahtumia. Lisänä on juhannustori 23.6.2023.

Ahlaisten kyläyhdistys osallistuu Satakylät ry:n Avoimet Kylät -tapahtumaan lauantaina 10.6.2023. Yhdistyksen oma toiminta keskittyy Syreenitorille ja ympäristöön, mutta tapahtumaan voi osallistua kuka tahansa järjestämällä omaa toimintaa kylällä, omassa pihapiirissään tai muualla. Näistä aktiviteeeteista voi ilmoittaa suoraan Satakylät ry:lle tai asiaa voidaan hoitaa kyläyhdistyksen välityksellä – tietoa sihteerille.

Maistonki pystytetään kirkkoaukiolle 17.6.2023 iltapäivän lopulla. Tervetuloa nostotalkoisiin tai muuten vain ihastelemaan.

Heinäkuulle perinteisesti ajoittuva Avovesiuinti jää tänä vuonna toteutumatta. Tapahtumaan aiemmin liittynyt yhteistyötaho Pomarkun avovesiuinti teki viime kesänä lopetuspäätöksen omalta osaltaan. Tämän seurauksena myös Ahlaisten kyläyhdistys jäi harkitsemaan oman tapahtumansa toteuttamisen mahdollisuuksia vuonna 2023. Lopputulemana päädyttiin olla järjestämättä tapahtumaa ainakin kuluvana vuonna, todennäköisesti myös tulevaisuudessa. Kuluvan vuoden osalta tärkeä tekijä on tässäkin Putajan alueen rakennustyöt, minkä vuoksi liikehdintä alueella on rajoitettua.

Ahlaisten Ämmä / Äijä on valintapprosessissa vuoden 2023 osalta. Hyviä ehdokkaita on ja valinta julkistetaan Ahlaisten markkinoiden yhteydessä 5.8.2023.

Kyläyhdistyksen Leader-hanke jatkuu kuluvana vuonna. Tavoitteena on lisätä kausivalojen määrää kylänraitilla Merikarvian Rantatie – Ahjola -välillä. valmius tähän olisi yhdistyksen puolella ollut jo kuluvava talvikautena, mutta tolppien sähköistystyö on viivästynyt. Tältä osin siis ensi talvikausi toivon mukaan on valoisampi. Toinen hankkeen kohde on Kotiseutuyhdistykseltä perintönä Kyläyhdistykselle siirtynyt Kotiseutumakasiini. Rakennuksen ympäristön pihatyöt saatiin 2022 aikana hoidetuksi. Tulevana lämpimänä kautena aktiviteetit kohdistetaan rakennuksen kohentamiseen – sähkötyöt, pieni kattoremontti, maalaus ja erityisesti rakennuksen käyttökelpoisuuden parantaminen pienillä rakenneratkaisuilla. Talkooväki on tähän puuhaan tervetullut.

Tule Ahlaisten kyläyhdistyksen jäseneksi. Ahlaisten kyläyhdistys edistää kylän ja sen asukkaiden yhteistyötä, kehittää omalta osaltaan alueen palveluita sekä toiminnallaan parantaa alueen elinkelpoisuutta ja viihtyisyyttä. Se toimii alueen asukkaiden – niin vakituisten kuin vapaa-ajan asukkaiden – yhteisten ja yleisten etujen valvojana yhdessä entisen Ahlaisten kunnan alueella toimivien muiden kyläyhdistysten (Lamppi, Kellahti) kanssa. Yhteistyötä toki harjoitetan monessa muodossa myös muiden yhdistysten kanssa. Toimintaa rahoitetaan mm. metallikierrätyksen tuotoilla, hankerahoituksella ja pienessä määrin jäsenmaksuilla. Jäsenyyteen ovat oikeutettuja paitsi alueella asuvat, niin pysyvästi kuin vapaa-ajalla, myös muut Ahlaisten asioista kiinnostuneet. Jäsenmaksu on 5 EUR. Jäseneksi pääsee ilmoittamalla kiinnostuksensa jäsenyyteen yhdistyksen hallitukselle sähköpostilla (ahlaisten.kylayhdistys@gmail.com) tai ottamalla yhteyttä hallituksen jäseniin (https://ahlaistenkylayhdistys.fi/yhdistys/hallitus/). Jäsenenä pääset paitsi vaikuttamaan yhdistyksen toimintaan myös omalta osaltasi tuet alueen asioiden ja etujen ajamista. Tervetuloa jäseneksi! Jos olet jo jäsen, vahvistaisitko yhteystietosi (osoite, puhelin, sähköposti) jäsenrekisterin hoitajalle (Helena Mäkinen-Mäntylä, ks. yhtyeystiedot yllä olevasta linkistä) tai laittamalla sähköpostia yhdistyksen yleiseen sähköpostiin (ahlaisten.kylayhdistys@gmail.com). Yhdistyksen jäsenkirje lähtee liikkeelle lähiaikoina. Sen osana tulee myös ohje jäsenmaksun maksammisesta.